Skoleudviklingssamtaler mellem skolen og kommunalbestyrelsen skal gennemføres minimum én gang årligt, men kan indgå som et element i den løbende dialog om udviklings- og indsatsområder, der finder sted lokalt.
Skoleudviklingssamtalen har primært to formål:
- Dialog. Samtalerne skal styrke dialogen, den fælles forståelse og samarbejdet om udvikling af skolen mellem kommunalbestyrelse, forvaltning, skolebestyrelse og skolelederen.
- Udvikling. Samtalerne skal bidrage til at styrke evalueringskulturen som helhed og pege fremad mod indsatser, der kan skabe udvikling og mulighed for forbedringer på skolen og herunder sikre de bedste rammer for elevernes faglige og alsidige udvikling.
Få formelle krav og stor grad af lokal frihed
Folkeskoleloven sætter rammen for skoleudviklingssamtalerne. Der er få formelle krav og en høj grad af lokal frihed til at tilrettelægge samtalerne. Nedenstående syv punkter udgør de formelle krav til skoleudviklingssamtaler.
Formelle krav til skoleudviklingssamtaler jf. folkeskolelovens § 40 a
- Kommunalbestyrelsen skal afholde en årlig skoleudviklingssamtale med skolens leder.
- Skolelederen har initiativret til at beskrive de udviklings- og indsatsområder, samtalen skal fokusere på.
- Kommunalbestyrelsen supplerer med samtaleemner med afsæt i den strategiske ramme for skolevæsenet.
- Resultaterne fra de obligatoriske test i læsning og matematik og anden relevant viden inddrages i skoleudviklingssamtalen.
- Samtalen skal følge op på tidligere skoleudviklingssamtaler.
- Samtalen skal berøre status på en eventuel handlingsplan.
- Skolen skal give en beskrivelse af resultaterne af skoleudviklingssamtalen, hvilket offentliggøres i et notat på skolens hjemmeside.
Lokale rammer for skoleudviklingssamtaler
Kommunalbestyrelserne skal sammen med skolerne tage stilling til en konkret lokal ramme for skoleudviklingssamtalerne, så de er med til at styrke evalueringskulturen.
Kommunalbestyrelsen kan finde inspiration til at tilrettelægge arbejdet i Vejledning om skoleudviklingssamtaler. Vejledningen er udarbejdet af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet i samarbejde med parterne i Sammen om Skolen.
Som supplement til vejledningen kan kommunalbestyrelsen se eksempler fra praksis i en samlet materialepakke, hvor forskellige kommuner deler erfaringer fra arbejdet med skoleudviklingssamtaler.
Læs Vejledning om skoleudviklingssamtaler (pdf)
Se materialepakke med inspiration til skoleudviklingssamtaler (pdf)
Lovgivning og relevante paragraffer
- Folkeskolelovens § 40 a om skoleudviklingssamtale
Spørgsmål og svar til skoleudviklingssamtaler
Er behandlings- og specialundervisningstilbud og specialundervisningstilbud på børne- og ungehjem (tidligere interne skoler) omfattet af krav om skoleudviklingssamtaler?
Der er ikke krav om, at kommunalbestyrelsen skal gennemføre en skoleudviklingssamtale med behandlings- og specialundervisningstilbud og specialundervisningstilbud på børne- og ungehjem (tidligere interne skoler). Kommunalbestyrelsen kan dog vælge at gennemføre en skoleudviklingssamtale også med disse undervisningstilbud som led i arbejdet med kvalitetsudvikling.
Er landets ungdomsskoler omfattet af krav om skoleudviklingssamtaler?
Der er ikke krav om, at kommunalbestyrelsen gennemfører skoleudviklingssamtaler ved ungdomsskolerne, da de er omfattet af ungdomsskoleloven.
Kravet om, at kommunalbestyrelsen skal gennemføre skoleudviklingssamtaler med skolelederne ved samtlige skoler i det kommunale skolevæsen følger af folkeskoleloven.
Kan kommunalbestyrelsen delegere gennemførslen af og deltagelsen i skoleudviklingssamtaler til forvaltningen?
Tilrettelæggelsen af skoleudviklingssamtalen fastlægges lokalt. Kommunalbestyrelsen kan vælge at delegere opgaven med at gennemføre samtaler med skolelederne til et politisk udvalg, den kommunale forvaltning eller til skolebestyrelserne. Opgaven kan dog ikke delegeres fuldt ud til skolebestyrelsen. Dette skyldes, at formålet med skoleudviklingssamtalen ikke kan indfries, hvis samtalerne udelukkende bliver en intern dialog på skolen. Det betyder som minimum, at enten kommunalbestyrelse, et politisk udvalg eller forvaltning skal være repræsenteret ved samtalen.
Deltagerkredsen kan udvides, så den ud over kommunalbestyrelsen og skolelederen eksempelvis også omfatter repræsentanter fra skolebestyrelsen og relevante ressourcepersoner fra skolen.
Nyt evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen
Skoleudviklingssamtaler er ét af mange initiativer under den politiske aftale om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen.
Tilsammen har de forskellige initiativer til formål at styrke evalueringskulturen i folkeskolen ved at:
- bidrage til løbende evaluering og feedback til alle elever
- bidrage til, at der følges op på elever, der oplever udfordringer
- styrke den enkelte skole og det lokale skolevæsens evalueringskapacitet.
Aftalen om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen blev indgået af Folkeskoleforligskredsen i efteråret 2021 efter en tæt dialog med folkeskolens parter i Sammen om Skolen.
Læs mere om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen