Skolens leder står for den administrative og pædagogiske ledelse af skolen og er ansvarlig for skolens virksomhed over for skolebestyrelsen og kommunalbestyrelsen.
Skolelederen arbejder sammen med medarbejderne om at løse opgaverne på skolen, og skolens leder inddrager skolens elever i spørgsmål om elevernes sikkerhed og sundhed.
Formen for, hvordan eleverne inddrages drøftes med elevrådet, hvis der er et elevråd på skolen.
Skolelederens opgaver
Skolelederen leder og fordeler arbejdet mellem skolens ansatte og træffer alle konkrete beslutninger vedrørende skolens elever.
Skolens leder udarbejder forslag til skolebestyrelsen om:
- Skolens læseplaner
- Principper for skolens virksomhed
- Skolens budget (inden for de af kommunalbestyrelsen fastsatte økonomiske rammer).
Syv ledelsesfelter
En god skoleledelse og forvaltning behersker syv ledelsesfelter:
- Ledelse af den åbne skole
- Ledelse af fag- og tværprofessionelt arbejde
- Ledelse af kapacitets- og kompetenceudvikling
- Ledelse af læringsmiljøer
- Ledelse af strategi og forandringsprocesser
- Ledelse af trivsel, motivation og engagement
- Ledelse af videns- og resultatbaseret udvikling af skolens undervisning
De syv ledelsesfelter er udviklet af Det Nationale Dialogforum for Skoleledelse som led i kompetenceudviklingen af skoleledelser og forvaltninger.
Mulighed for at få delegeret beføjelser
Kommunalbestyrelsen har mulighed for at delegere en række beføjelser til skolelederen og/eller skolebestyrelsen. Læs mere om dette i Notat om delegation. Vær dog opmærksom på, at punkterne om kvalitetsrapporter i notatet (s. 3 og 4) er forældet, da kvalitetsrapporterne er blevet erstattet af årlige skoleudviklingssamtaler (jf. § 40 a). Derudover er henvisningen i punktet om at oprette særlige eliteklasser på 7.-10. klassetrin (s. 4) forældet, da denne bestemmelse i dag fremgår af § 25, stk. 5 (tidligere stk. 4).
Lovgivning og relevante paragraffer
- Folkeskolelovens § 45 om skolelederens rolle og ansvar