Alle skoler skal have en skolebestyrelse.
I skolebestyrelsen samarbejder forældre, elever og skolens personale om udviklingen af skolen.
Skolebestyrelsens medlemmer
Skolebestyrelsen skal bestå af:
-
Repræsentanter for forældrene
Forældrerepræsentanterne skal være valgt af og blandt personer, der har forældremyndigheden over børn indskrevet i skolen. Forældrerepræsentanterne skal være i flertal i skolebestyrelsen.
- Hvis skolen har undervisning på flere afdelinger (på forskellige adresser), skal der vælges mindst én forældrerepræsentant for hver afdeling.
- Hvis flere skoler har fælles leder og fælles bestyrelse, skal der vælges mindst én forældrerepræsentant fra hver af skolerne.
- Hvis skolen har specialklasser på mindst tre klassetrin, skal forældrerepræsentationen for specialklasserne udgøre mindst én.
-
Repræsentanter for det undervisende personale og de øvrige medarbejdere
Medarbejderrepræsentanterne skal være valgt af og blandt medarbejdere på skolen, og der skal være mindst to i skolebestyrelsen.
-
Repræsentanter for eleverne
Elevrepræsentanterne skal være valgt af og blandt elever på skolen, og der skal være mindst to i skolebestyrelsen.
- Hvis skolen har undervisning på flere afdelinger, skal der vælges mindst én elevrepræsentant for hver afdeling.
- Hvis flere skoler har fælles leder og fælles bestyrelse, skal der vælges mindst én elevrepræsentant fra hver af skolerne.
-
Eventuelle eksterne repræsentanter
Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at op til to pladser i skolebestyrelsen skal gives til repræsentanter for det lokale erhvervsliv, til lokale ungdomsuddannelsesinstitutioner eller til lokale foreninger.
Formand og valgperiode
Formanden for skolebestyrelsen udpeges blandt forældrerepræsentanterne. Forældrerepræsentanternes valgperiode er som udgangspunkt fire år. De øvrige medlemmers valgperiode er ét år.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at valgperioden skal være to år for forældrerepræsentanter ved skoler og afdelinger af skoler.
Skolebestyrelsens opgaver
Skolebestyrelsens fastsætter principper for skolens virksomhed om blandt andet:
- Undervisningens organisering (fastlægge elevernes undervisningstimetal på hvert klassetrin, skoledagens længde, understøttende undervisning, holddannelse, samarbejdet med lokalsamfundets kultur-, folkeoplysnings-, idræts- og foreningsliv, udbud af valgfag, specialundervisning på skolen og elevernes placering i klasser)
- Samarbejdet mellem skole og hjem samt skolens og forældrenes ansvar i samarbejdet
- Orientering af hjemmene om elevernes udbytte af undervisningen
- Arbejdets fordeling mellem lærerne
- Fællesarrangementer for eleverne i skoletiden
- Lejrskoleophold, udsendelse i praktik og lignende
- Skolefritidsordningens virksomhed.
Skolebestyrelsen har også til opgave at godkende skolens budget og undervisningsmidler.
Skolebestyrelsen fastsætter derudover ordensregler og værdiregelsæt for skolen. Disse regler skal bidrage til elevernes trivsel og til et godt undervisningsmiljø på skolen.
Mulighed for at delegere beføjelser
Kommunalbestyrelsen har mulighed for at delegere en række beføjelser til skolelederen og/eller skolebestyrelsen.
Vær dog opmærksom på, at punkterne om kvalitetsrapporter i notatet (s. 3 og 4) er forældet, da kvalitetsrapporterne er blevet erstattet af årlige skoleudviklingssamtaler (jf. § 40 a). Derudover er henvisningen i punktet om at oprette særlige eliteklasser på 7.-10. klassetrin (s. 4) forældet, da denne bestemmelse i dag fremgår af § 25, stk. 5 (tidligere stk. 4).
Læs mere i Notat om delegation (pdf)
Forretningsorden
Kommunalbestyrelsen kan vedtage en forretningsorden for den enkelte skolebestyrelse, eller den kan overlade udformningen af hele eller dele af forretningsordenen til skolebestyrelsen.
Lovgivning og relevante paragraffer
- Folkeskolelovens § 42 om skolebestyrelsens sammensætning
- Folkeskolelovens § 43 om valg og valgbarhed til skolebestyrelsen
- Folkeskolelovens § 44 om skolebestyrelsens ansvarsområder og beføjelser