Et grundigt kendskab til elevernes styrker og svagheder er fundamentet for at kunne støtte og stimulere alle elever, så de får det bedste ud af deres skolegang. Gode redskaber til test, evaluering og skoleudvikling skal understøtte en folkeskole, der skaber trivsel og stærke faglige resultater. Det er centralt både for børnenes liv og for samfundet som helhed.
Redskaber og evalueringsmetoder
Et bredt udvalg af redskaber og evalueringsmetoder skal bidrage til en stærk evalueringskultur. Redskaberne skal gøre det lettere at opdage elever og skoler med udfordringer, så der kan sættes tidligt ind med støtte og udviklingsindsatser.
Redskaberne og metoderne omfatter blandt andet:
- Folkeskolens Nationale Overgangstest (i skoleårene 2022/23 til 2025/26)
- Risikotest for ordblindhed
- Screening for læsevanskeligheder
- Sprogvurdering
- Screening for høj begavelse
- Meddelelsesbog til dialog mellem skole og hjem
- Skoleudviklingssamtaler og opfølgning mellem skoler og kommuner
- Orienteringer om skoler med bekymrende kvalitet
- Skoler med bekymrende kvalitet og kvalitetstilsynet
Redskaber til test, evaluering og skoleudvikling skal være meningsfulde og anvendelige både for elever og deres forældre, pædagogisk personale og ledere på den enkelte skole og i kommunen. Det er centralt, at kommuner og skoler samarbejder om de bedste lokale løsninger, og derfor er der kun få formelle krav til de nye redskaber.
Aftale om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem
Det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem er vedtaget af Folkeskoleforligskredsen (Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance) i efteråret 2021.
Evaluerings- og bedømmelsessystemet skal bidrage til løbende evaluering og feedback til alle elever, og til at der følges op på elever, der oplever udfordringer. Formålet er at styrke den enkelte skole og det lokale skolevæsens evalueringskapacitet og bidrage til en systematisk lokal evaluerings- og opfølgningspraksis.
Uddannelsesparathedsvurderingen er afskaffet den 1. august 2024
Folketinget har besluttet at afskaffe uddannelsesparathedsvurderingen fra skoleåret 2024/2025.
Læs nyheden om bred politisk aftale om at afskaffe uddannelsesparathedsvurderingen
Lovgivning og relevante paragraffer
Folkeskoleloven:
- Om ordblindetest og børn med læsevanskeligheder § 3 b
- Om sprogvurdering § 11
- Om uddannelsesvejledning § 7 a
- Om meddelelsesbogen § 13 b
- Om skoleudviklingssamtalen § 40 a
Bekendtgørelse af lov om kommunal indsats for unge under 25 år:
- Om vurdering af uddannelsesparathed kapitel 1 c