De deltagende skoler har meldt sig til at afprøve én eller begge af forsøgets to alternative og mere praktisk orienterede prøveformer i mundtlig dansk og/eller mundtlig matematik:
- en caseprøve
- en portfolioprøve
Som noget nyt tager prøverne udgangspunkt i produkter, som eleverne har udarbejdet. Produkterne sætter elevernes viden, færdigheder og kompetencer i fagene i spil.
Caseprøve
Caseprøven er en gruppeprøve med forberedelsesdag, hvor eleverne i grupper arbejder med en lodtrukken case og fremstiller et produkt, som afleveres, når forberedelsesdagen er slut. Læreren vejleder eleverne i løbet af forberedelsesdagen.
Der vil efterfølgende være en mundtlig eksamination med udgangspunkt i gruppens case og produkt, som finder sted umiddelbart efter forberedelsesdagen. Caseprøven aflægges i grupper på 2-3 elever, men eleverne bedømmes individuelt.
Portfolioprøve
Portfolioprøven er en individuel prøve. Prøven tager udgangspunkt i elevens præsentationsportfolio med produkter, som eleven har udformet og samlet i løbet af skoleårets undervisning. Eleven udvælger et antal forløb, som indgår i elevens portfolio.
Til prøven præsenterer eleven et selvvalgt forløb med tilhørende produkt(er) fra præsentationsportfolien. Herefter vil der være en dialog mod afsæt i et lodtrukket forløb fra portfolien.
Find prøvevejledninger til caseprøven og portfolioprøven
Baggrund og rammer
Forsøget er en del af et forsøgsprogram, som vil blive evalueret. Forsøgsprøverne bliver afprøvet i skoleårene 2023/2024 og 2024/2025.
Skolerne, der deltager i forsøget, får vejlednings- og inspirationsmateriale og tilbud om at deltage i opstartswebinarer og et inspirationsseminar med læringskonsulenter fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. Skolerne vil også få mulighed for at deltage i netværksgrupper på tværs af forsøgsskoler, så skolerne kan dele erfaringer og inspirere hinanden.
Læs mere om rammerne for forsøget og skolernes deltagelse (pdf)
Nyt evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen
Forsøg med en mere praktisk orienteret mundtlig prøve i dansk og matematik er ét af initiativerne under den politiske aftale om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen.
Tilsammen har de forskellige initiativer til formål at styrke evalueringskulturen i folkeskolen ved at:
- Bidrage til løbende evaluering og feedback til alle elever
- Bidrage til, at der følges op på elever, der oplever udfordringer
- Styrke den enkelte skole og det lokale skolevæsens evalueringskapacitet.
Aftalen om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen blev indgået af Folkeskoleforligskredsen i efteråret 2021 efter en tæt dialog med folkeskolens parter i Sammen om Skolen.
Læs mere om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen