Det er afgørende for elevernes faglige udvikling i indskolingen, at skolerne tidligt bliver opmærksomme på elever, der har sprog- og læsevanskeligheder.
Hvis skolen opdager elevernes udfordringer tidligt, kan de hurtigt sætte ind med støtte og hjælp, så eleverne kan klare sig bedst muligt.
Skolerne skal i de kommende år benytte tre værktøjer til at opdage elever med sprog- og læsevanskeligheder.
Værktøjerne er en del af den politiske aftale om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem, der blev vedtaget i 2021.
Risikotest for ordblindhed
Fra skoleåret 2022/2023 er det obligatorisk at tilbyde elever med tegn på specifikke læsevanskeligheder Risikotest for ordblindhed senest i slutningen af 1. klasse.
Læs mere om Risikotest for ordblindhed
Obligatorisk redskab til sprogvurdering i børnehaveklassen
Fra skoleåret 2024/2025 er det obligatorisk at anvende et digitalt redskab til at vurdere elevernes sprog i børnehaveklassen.
Screening for læsevanskeligheder i 1. klasse
Fra skoleåret 2025/2026 er det obligatorisk at screene alle elever for læsevanskeligheder i 1. klasse.
Læs mere om den nye screening for læsevanskeligheder.
Læs mere
Nyt evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen
Obligatorisk sprogvurdering, screening for læsevanskeligheder og Risikotest for ordblindhed er nogle af mange initiativer under den politiske aftale om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen.
Tilsammen har de forskellige initiativer til formål at styrke evalueringskulturen i folkeskolen ved at:
- styrke den enkelte skole og det lokale skolevæsens evalueringskapacitet
- bidrage til lærernes løbende evaluering og feedback til alle elever
- bidrage til, at der følges op på elever med udfordringer.
Aftalen om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen blev indgået af Folkeskoleforligskredsen i efteråret 2021 efter en tæt dialog med folkeskolens parter i Sammen om Skolen.
Læs mere om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen