Hop til indhold

En ekspertgruppe har i 2023 udviklet et redskab med tjeklister til at screene elever i 1. klasse for tegn på høj begavelse. 

Find redskabet til vurdering af tegn på høj begavelse for elever i 1. klasse (emu.dk).

Tidlig opsporing og opmærksomhed

Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Det gælder også elever med høj begavelse.

Nogle elever med høj begavelse oplever udfordringer med trivsel eller mangel på passende fagligt niveau i undervisningen.

Derfor skal elever i 1. klasse, som skolens leder formoder har høj begavelse, screenes for tegn på høj begavelse. Screeningen kan udskydes til 2. klassetrin, hvis skolens leder vurderer, at elevens modenhed taler for det.

Formålet er at sikre tidlig opsporing af og opmærksomhed på elever, som udviser tegn på høj begavelse. På den måde kan skoler tidligt igangsætte relevante undervisningsaktiviteter, der tilgodeser læring og trivsel hos elever med høj begavelse.

Tre tjeklister

Redskabet indeholder tre tjeklister med en række spørgsmål og svar til

  • pædagogisk personale
  • forældre
  • elever.

Redskabet indeholder også en vejledning til at bruge tjeklisterne samt gode råd til at tale med eleven og forældre om screeningen.

Elever med høj begavelse på andre klassetrin

Redskabet er målrettet elever i 1. og 2. klasse, og derfor vil spørgsmålene i tjeklisterne ikke direkte kunne overføres til elever på andre klassetrin. 

Til gengæld kan redskabet bidrage til, at skolen bliver opmærksom på, at elever på andre klassetrin også kan udvise tegn på høj begavelse.

Redskabet kan også anvendes på friskoler og private grundskoler.

Ekspertgruppen

Ekspertgruppen har bestået af videnspersoner, praktikere og interessenter på skoleområdet. Deres arbejde har taget udgangspunkt i viden og erfaringer fra eksisterende tjeklister.

Ekspertgruppen har fået konsultativ bistand og faglig sparring fra en arbejdsgruppe bestående af videnspersoner, interessenter og repræsentanter fra folkeskolens parter.

Ekspertgruppens medlemmer

  • Forperson Poul Nissen, rådgivende psykolog, dr. phil.
  • Charlotte Dyreborg Madsen, ph.d.-studerende ved DPU, Aarhus Universitet og lektor ved Professionshøjskolen UCN
  • Peter Grubert, formand for Begavet med Glæde
  • Anne Harrits, leder af Akademiet for Talentfulde Unge | Midt og Junior Talent Vest
  • Dea Franck, privatpraktiserende psykolog
  • Ole Lerke, skoleleder på Bohrskolen, Esbjerg
  • Miv Munksgaard, lærer på Ålholm Skole, København
  • Kate Brogaard, lærer på Nørre Boulevard Skolen, Holstebro

Arbejdsgruppens medlemmer

  • Ole Kyed, privatpraktiserende psykolog
  • Kirsten Baltzer, ekstern lektor ved Aarhus Universitet
  • Jan Andreasen, koordinator i Videnscenter for børn med særlige forud-sætninger, Gentofte Kommune
  • Lasse Hønge Flarup, sektionsleder af Børn og Ungeenhed, Aarhus Kommune
  • Julie Ninn-Hansen, repræsentant for Dansk Psykolog Forening
  • Jeppe Dørup, repræsentant for Danmarks Lærerforening
  • Frederikke von Wieding, repræsentant for Skolelederforeningen
  • Peter Brixen, repræsentant for Børne- og Kulturchefforeningen
  • Kasper Nordborg Kiær, repræsentant for KL
  • Oskar Sommer, repræsentant for Danske Skoleelever
  • Grethe Bremer, repræsentant for Skole og Forældre
  • Trine Ankerstjerne, repræsentant for BUPL

Overvejelse om intelligenstest til elever, som udviser tegn på høj begavelse 

Skolen kan vælge at tilbyde en elev, der udviser tegn på høj begavelse, en almindelig anerkendt intelligenstest, hvis det vurderes fagligt eller pædagogisk relevant.

Intelligenstesten skal tilbydes via pædagogisk psykologisk rådgivning (PPR) eller en tilsvarende funktion i kommunen.

Det er op til skolens leder at vurdere, hvorvidt det er relevant at tilbyde en elev en intelligenstest. 

Med Aftale om folkeskolens kvalitetsprogram - frihed og fordybelse besluttede folkeskoleforligskredsen at afskaffe det krav om intelligenstest, som oprindeligt var besluttet med aftale om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem. Det betyder, at skoler ikke er forpligtet til, men kan vælge at tilbyde en elev en intelligenstest, hvis det vurderes relevant.

Inspiration til undervisningsaktiviteter og -differentiering

Med redskabet får skoler og kommuner bedre mulighed for at styrke den tidlige opsporing af de elever, som oplever udfordringer og mistrivsel som følge af høj begavelse.

På den måde bliver det nemmere for pædagogisk personale at igangsætte relevante undervisningsaktiviteter og målrettet undervisningsdifferentiering på et tidligt tidspunkt, så elever støttes at udvikle sig svarende til deres faglige forudsætninger.

Børne- og Undervisningsministeriet udvikler løbende understøttende materialer til, hvordan skoler bedst muligt kan støtte elever med høj begavelse i deres udvikling, læring og trivsel.

Ministeriet inviterer til webinarer, spørgetimer og temadage om redskabet samt relevante undervisningsaktiviteter med fokus på undervisningsdifferentiering og fællesskabende didaktikker.

Find understøttende materiale om elever med høj begavelse og information om kommende arrangementer (emu.dk).

Nyt evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen

Det nye redskab til screening for tegn på høj begavelse for elever i 1. klasse er ét af mange initiativer under den politiske aftale om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen.

Tilsammen har de forskellige initiativer til formål at styrke evalueringskulturen i folkeskolen ved at

  • bidrage til løbende evaluering og feedback til alle elever
  • bidrage til, at der følges op på elever, der oplever udfordringer
  • styrke den enkelte skole og det lokale skolevæsens evalueringskapacitet.

Aftalen om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen blev indgået af Folkeskoleforligskredsen i efteråret 2021 efter en tæt dialog med folkeskolens parter i Sammen om Skolen.

Læs mere om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen

Sidst opdateret: 16. maj 2024