Folkeskoler med kvalitetsudfordringer skal opdages hurtigt, så kommunalbestyrelser, kommunale forvaltninger og skoler kan sætte tidligt ind med indsatser, der kan vende udviklingen.
For at kommunerne tidligt kan finde frem til de skoler, der er i risiko for at få kvalitetsudfordringer, gennemgår Styrelsen for Undervisning og Kvalitet hvert år folkeskolernes resultater fra det seneste skoleår. På den baggrund identificerer styrelsen skoler, der har tegn på bekymrende kvalitet.
Orienteringsbrev til kommuner
Kommunalbestyrelser, der har folkeskoler med bekymrende kvalitet, modtager et orienteringsbrev fra styrelsen. Kommunerne forventes at arbejde med kvaliteten på de pågældende skoler for at undgå, at skolerne udvikler vedvarende dårlig kvalitet. Kommunalbestyrelsen beslutter, hvilke initiativer der eventuelt skal sættes i gang. Kommunen skal ikke orientere styrelsen om eventuelle initiativer eller indsatser.
Indikatorer for bekymrende kvalitet og i kvalitetstilsynet
Folkeskolerne vurderes på følgende fire indikatorer for bekymrende kvalitet:
- Bundne prøver i 9. klasse
- Socioøkonomisk reference for bundne prøver i 9. klasse
- Elevfravær
- Nationale test i dansk og matematik i 6. klasse (Gælder kun skoler uden resultater for bundne prøver i 9. klasse)
I modsætning til kvalitetstilsynet tager styrelsen alene udgangspunkt i data for det seneste skoleår, når det skal vurderes, om folkeskoler viser tegn på bekymrende kvalitet.
Folkeskoler, der flere år i træk skiller sig ud på en indikator for bekymrende kvalitet, kan udtages i kvalitetstilsynet, hvis styrelsen ud fra en konkret vurdering finder, at skolen har vedvarende dårlig kvalitet.
I tabellen herunder fremgår forskellene på de datakilder, der bruges til identifikation af skoler med bekymrende kvalitet samt skoler, der skal undersøges nærmere med henblik på eventuel at blive udtaget i kvalitetstilsyn.
Skoler med bekymrende kvalitet |
Kvalitetstilsynet |
|
Bundne prøver i 9. klasse |
Det seneste skoleår | De seneste to skoleår |
Socioøkonomisk reference for
|
Det seneste skoleår | De seneste to skoleår |
Elevfravær |
Det seneste skoleår |
- |
Nationale test i dansk og matematik i 6. klasse |
Kun skoler uden udskoling: Det seneste skoleår | Alle skoler: De seneste to/tre skoleår |
Overgang til ungdomsuddannelse |
- | De seneste to skoleår |
Trivsel |
- | Udviklingen i de seneste to skoleår |
Konkrete grænseværdier for skoler med bekymrende kvalitet i skoleåret 2023/2024 (pdf)
Indikatorernes grænseværdier skal sikre, at antallet af skoler på udtrækningstidspunktet samlet set ikke overstiger 10 procent af alle folkeskoler, inklusive skoler der er udtaget i kvalitetstilsynet.
Kvalitetstilsyn
Hvert år gennemgår Styrelsen for Undervisning og Kvalitet folkeskolernes faglige og trivselsmæssige resultater for at finde frem til de skoler, der kan have vedvarende kvalitetsudfordringer. Skoler, der efter en nærmere analyse og dialog med kommunen vurderes at have vedvarende dårlig kvalitet, udtages til tilsyn. Skoler, der udtages i tilsyn, kan få rådgivning fra styrelsens læringskonsulenter.
Lovgivning og relevante paragraffer
- Tilsyn med folkeskolers kvalitetsudvikling: § 57d, stk. 2
Nyt evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen
Orienteringerne om skoler med bekymrende kvalitet er et af mange initiativer under den politiske aftale om fremtidens evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen fra 2021.
Læs mere om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen