Hop til indhold

Folkeskoler med bekymrende kvalitet skal opdages hurtigt, så kommunalbestyrelser, kommunale forvaltninger og skoler kan sætte tidligt ind med indsatser, der kan vende udviklingen. 

For at kommunerne tidligt kan finde frem til de skoler, der allerede har eller er i risiko for at få kvalitetsudfordringer, gennemgår Styrelsen for Undervisning og Kvalitet hvert år folkeskolernes resultater fra det seneste skoleår.

Orienteringsbrev til kommuner

Kommunalbestyrelser, der har folkeskoler med bekymrende kvalitet, modtager et orienteringsbrev fra styrelsen. Kommunerne forventes at arbejde med kvaliteten på de pågældende skoler for at undgå, at skolerne udvikler vedvarende dårlig kvalitet. Kommunalbestyrelsen beslutter, hvilke initiativer der eventuelt skal sættes i gang. Kommunen skal ikke orientere styrelsen om eventuelle initiativer eller indsatser.

Indikatorer for bekymrende kvalitet

Folkeskolerne vurderes på følgende fire indikatorer for bekymrende kvalitet:

  • Bundne prøver i 9. klasse
  • Socioøkonomisk reference for bundne prøver i 9. klasse
  • Elevfravær
  • Obligatoriske test i dansk og matematik i 6. klasse (Gælder kun skoler uden resultater for bundne prøver i 9. klasse)

Styrelsen tager alene udgangspunkt i data for det seneste skoleår, når det skal vurderes, om folkeskoler viser tegn på bekymrende kvalitet.

Folkeskoleforligskredsen er enig om at styrke ordningen med udpegning af folkeskoler med bekymrende kvalitet, herunder med fokus på flerårig data. Den konkrete udformning af den nye ordning er endnu ikke besluttet.

Konkrete grænseværdier for skoler med bekymrende kvalitet i skoleåret 2024/2025 (pdf)

Indikatorernes grænseværdier skal sikre, at antallet af skoler på udtrækningstidspunktet samlet set ikke overstiger 10 procent af alle folkeskoler, inklusive skoler der er udtaget i kvalitetstilsynet.  

Det tidligere kvalitetstilsyn

Det lovbundne statslige tilsyn med folkeskolernes kvalitetsudvikling (kvalitetstilsynet) blev afskaffet ved en lovændring, der trådte i kraft den 1. april 2025. Det er således et kommunalt ansvar at følge og reagere på kvaliteten på kommunens folkeskoler, herunder i form af elevernes faglige resultater og trivsel.

Lovgivning og relevante paragraffer

  • Orientering af kommuner med skoler med bekymrende kvalitet: § 57d, stk. 1

 

Nyt evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen

Orienteringerne om skoler med bekymrende kvalitet er et af mange initiativer under den politiske aftale om fremtidens evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen fra 2021. 

Læs mere om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen

Sidst opdateret: 7. april 2025