Mange børn og unge i udsatte positioner har større udfordringer og klarer sig betydeligt dårligere i skolen sammenlignet med andre børn. De har mere fravær, flere skoleskift og trives dårligere. Mange anbragte børn og unge forlader grundskolen med så ringe læse- og regnefærdigheder, at det begrænser deres mulighed for at gennemføre en ungdomsuddannelse
Det kalder på en forstærket indsats for at sikre, at langt flere børn og unge i udsatte positioner får en god skolegang med tilknytning til de almene miljøer og fællesskaber i grundskolen.
På den baggrund har Social- og Boligstyrelsen og Styrelsen for Undervisning og Kvalitet taget initiativ til at nedsætte et partnerskab med aktører på tværs af sektorer for at styrke det nationale samarbejde om et fagligt strategisk fokus på udsatte børn og unges skolegang.
Styrket sammenhæng mellem det sociale og skolemæssige
Der er behov for at styrke sammenhængen i indsatsen for børn og unge i udsatte positioner, så både trivsel og faglig udvikling sættes i højsædet. Dette indebærer bl.a. en stærkere brobygning mellem skole- og socialområdet på nationalt, kommunalt og institutionelt niveau
Med etableringen af et nationalt partnerskab ønsker Social- og Boligstyrelsen og Styrelsen for Undervisning og Kvalitet at samle aktører på området for at dele viden, etablere et fælles billede af udfordringer og behov samt drøfte fokusområder samt mulig synergi og koordinering mellem eksisterende tiltag.
Formålet med partnerskabet er at styrke den faglige strategiske dialog og skabe større synlighed på tværs af skole- og socialområdet om mulige veje til at styrke indsatsen for udsatte børn og unges skolegang.
Partnerskabets deltagerkreds:
- De Anbragtes Vilkår
- Børns Vilkår
- Danske Skoleelever
- Skole og Forældre
- Børne- og Kulturchefforeningen
- Kommunernes Landsforening
- Stevns Kommune
- Aarhus Kommune
- Hjørring Kommune
- Haderslev Kommune
- Dansk Socialrådgiverforening
- Socialpædagogernes Landsforening
- Skolelederforeningen
- Danmarks Lærerforening
- BUPL
- Professionshøjskolen UCN
- Københavns Professionshøjskole
- VIVE – Det nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
- NUBU – Nationalt center for forskning i udsathed blandt børn og unge
- Trygfonden
- Lær for Livet
- Novo Nordisk Fonden
- Landsorganisationen for sociale tilbud
- Foreningen af Døgn- og Dagtilbud for udsatte børn og unge
- Egmont
- EVA - Danmarks Evalueringsinstitut.
Udfordringsbillede
Partnerskabet har udarbejdet et udfordringsbillede, som indeholder otte centrale udfordringer, der er vigtige at adressere, når kommuner, vidensmiljøer og andre aktører på tværs af skole- og socialområdet skal finde løsninger til en bedre skolegang for udsatte børn og unge:
- Barnets og den unges perspektiv og ressourcer danner ikke afsæt for organisering og indsats på tværs af skole- og socialområde.
- Der mangler sammenhæng mellem støtten til det enkelte barn eller den enkelte unge og de fællesskaber, som barnet indgår i.
- Børn og unge i udsatte positioner mødes af lave forventninger til deres faglige udvikling.
- Der mangler systematik, kontinuitet og fælles ansvar i det tværgående samarbejde.
- Viden og forskning om udsatte børn og unges skolegang anvendes ikke i praksis.
- De nødvendige kompetencer og redskaber er ikke altid til stede på skoler og i familieafdelinger.
- Der gennemføres for få sociale investeringer i udsatte børn og unges skolegang.
- Styringsmæssige logikker udfordrer en fælles tværgående strategisk indsats.
Udfordringsbilledet er ikke udtømmende. De otte udfordringer skal ses som nogle af de mest centrale udfordringer, der er vigtige at adressere, når kommuner, vidensmiljøer og andre aktører på tværs af skole- og socialområdet skal finde løsninger til en bedre skolegang for udsatte børn og unge.