Mange børn og unge i udsatte positioner har større udfordringer og klarer sig betydeligt dårligere i skolen sammenlignet med andre børn. De har mere fravær, flere skoleskift og trives dårligere. Mange anbragte børn og unge forlader grundskolen med så ringe læse- og regnefærdigheder, at det begrænser deres mulighed for at gennemføre en ungdomsuddannelse. Det kalder på en forstærket indsats for udsatte børn og unges skolegang.
På den baggrund har Social- og Boligstyrelsen og Styrelsen for Undervisning og Kvalitet taget initiativ til at nedsætte et partnerskab med aktører på tværs af sektorer for at styrke det nationale samarbejde om et fagligt strategisk fokus på udsatte børn og unges skolegang.
Styrket sammenhæng mellem det sociale og skolemæssige
Der er behov for at styrke sammenhængen i indsatsen for børn og unge i udsatte positioner, så både trivsel og faglig udvikling sættes i højsædet. Dette indebærer bl.a. en stærkere brobygning mellem skole- og socialområdet på nationalt, kommunalt og institutionelt niveau.
Med etableringen af et nationalt partnerskab ønsker Social- og Boligstyrelsen og Styrelsen for Undervisning og Kvalitet at samle aktører på området for at dele viden og behov samt drøfte fokusområder, mulige synergier og koordinering mellem eksisterende tiltag.
Partnerskabets deltagerkreds
Organisationer som indgår i partnerskabet er:
- De Anbragtes Vilkår
- Børns Vilkår
- Danske Skoleelever
- Skole og Forældre
- Børne- og Kulturchefforeningen
- Kommunernes Landsforening
- Stevns Kommune
- Aarhus Kommune
- Hjørring Kommune
- Haderslev Kommune
- Dansk Socialrådgiverforening
- Socialpædagogernes Landsforening
- Skolelederforeningen
- Danmarks Lærerforening
- BUPL
- Professionshøjskolen UCN
- Københavns Professionshøjskole
- VIVE – Det nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
- NUBU – Nationalt center for forskning i udsathed blandt børn og unge
- Trygfonden
- Lær for Livet
- Novo Nordisk Fonden
- Landsorganisationen for sociale tilbud
- Foreningen af Døgn- og Dagtilbud for udsatte børn og unge
- Egmont
- EVA - Danmarks Evalueringsinstitut.
Udfordringsbillede
Partnerskabet har udarbejdet et udfordringsbillede, som indeholder otte centrale udfordringer, der er vigtige at adressere, når kommuner, vidensmiljøer og andre aktører på tværs af skole- og socialområdet skal finde løsninger til en bedre skolegang for udsatte børn og unge:
- Barnets og den unges perspektiv og ressourcer danner ikke afsæt for organisering og indsats på tværs af skole- og socialområde.
- Der mangler sammenhæng mellem støtten til det enkelte barn eller den enkelte unge og de fællesskaber, som barnet indgår i.
- Børn og unge i udsatte positioner mødes af lave forventninger til deres faglige udvikling.
- Der mangler systematik, kontinuitet og fælles ansvar i det tværgående samarbejde.
- Viden og forskning om udsatte børn og unges skolegang anvendes ikke i praksis.
- De nødvendige kompetencer og redskaber er ikke altid til stede på skoler og i familieafdelinger.
- Der gennemføres for få sociale investeringer i udsatte børn og unges skolegang.
- Styringsmæssige logikker udfordrer en fælles tværgående strategisk indsats.
Centrale handleveje
På baggrund af de otte centrale udfordringer har partnerskabet formuleret en fælles mission og fire handleveje til at skabe en bedre skolegang for børn og unge i udsatte positioner.
Missionen og de fire handleveje sætter en retning for, hvordan strategiske ledelser på tværs af skole- og socialområdet kan arbejde med at skabe en bedre skolegang for børn og unge i udsatte positioner.
Overskifterne for handlevejene lyder:
- Udvikle fælles faglige målsætninger for børn og unge i udsatte positioners skolegang og læring
- Skabe organisatorisk og kulturel omstilling til et tættere tværprofessionelt samarbejde
- Gøre viden fælles og omsættelig i praksis på tværs af skole- og socialområdet
- Øge investeringer i udsatte børn og unges skolegang
Handlevejene er skrevet til strategiske ledelser i organisationer på skole- og socialområdet, herunder kommuner, civilsamfundsorganisationer, faglige organisationer og vidensmiljøer. De tager udgangspunkt i, at der er behov for, at skole- og socialområdet arbejder langt tættere sammen.