Skolerne deltager hvert andet år i en undersøgelse, hvor skoleledelser, lærere og elever i 4., 6., og 8. klasse bliver spurgt ind til deres oplevelser inden for tre centrale temaer. Grundskolepanelet vil give vigtig viden om elevernes skoledag, og, hvordan skolerne skaber kvalitet i undervisningen.
Et andet vigtigt formål med Grundskolepanelet er at reducere antallet af spørgeskemaer fra Børne og Undervisningsministeriet. Undersøgelsen samler tidligere og kommende undersøgelser og mindsker dermed belastningen af henvendelser til grundskolen fra ministeriet.
I Grundskolepanelet får både folkeskoler og frie grundskoler en stemme i forhold til de tre hovedtemaer: Praktisk og motiverende undervisning, Inkluderende læringsmiljøer for alle elever, og Frihed, ledelse og profession.
Temaer i Grundskolepanelet
Praktisk og motiverende undervisning
Grundskolepanelet bidrager med viden om praktisk og motiverende undervisning. En mere praktisk og anvendelsesorienteret undervisning bidrager til, at eleverne tilegner sig kompetencer, som understøtter alsidig udvikling og dannelse.
Grundskolepanelet skal følge skolernes arbejde med at skabe motiverende rammer for elevernes læring, der kan udvikle deres erkendelse og fantasi, og give dem tillid til egne evner og et fundament for at tage stilling og handle. Panelet giver også indblik i elevernes oplevelse af undervisningen, og betydningen af forskellige undervisningsformer for deres motivation.
Inkluderende læringsmiljøer for alle elever
Skolerne arbejder hver dag på at skabe læringsmiljøer og undervisning, som giver alle elever de bedste forudsætninger for at udvikle sig fagligt og alsidigt, og for at trives i skolens fællesskaber.
Skolerne skaber inkluderende læringsmiljøer og sikrer, at elever med særlige behov får opfyldt deres støttebehov. I 2016 og 2022 gav inklusionseftersynet og -evalueringen vigtig viden om skolernes arbejde og behov på området.
Grundskolepanelet følger op på hovedresultaterne fra 2016 og 2022, og følger både folkeskolers og frie grundskolers arbejde med at skabe inkluderende læringsmiljøer for alle elever, herunder også elever med særlige behov.
Frihed, ledelse og profession
Der er stort politisk fokus på at give skolerne et større handlerum til at løfte kvaliteten på den enkelte skole ud fra, hvad der er mest meningsfyldt lokalt, og at give skolerne mulighed for at udfylde de styringsmæssige rammer. Dermed arbejdes der for at vise større tillid ved at styrke den faglige frihed og øge ledelsesrummet lokalt på skolerne.
Grundskolepanelet skal følge udviklingen i ledere, lærere og pædagogers oplevelse af frihed og rammerne for det arbejde, de dagligt udfører, og hvilke ændringer et større handlerum giver i forhold til den måde, der bedrives ledelse på og samarbejdes på.
Øvrige temaer
I Grundskolepanelets fire runder, som gennemføres i perioden 2024-2030, vil der indgå særlige temaer, der er aktuelle på undersøgelsestidspunktet.
I første runde, der blev gennemført i 2024, besvarede elever i 4. og 8. klasse spørgsmål om naturfag. Skoleledere i folkeskolen svarede på spørgsmål om skoledagens længde, som er et udsnit af spørgsmål fra en tidligere, årlig undersøgelse af skoledagens længde blandt alle danske folkeskoler. Dette er et eksempel på, hvordan Grundskolepanelet samler tidligere undersøgelser i én og mindsker de administrative byrder ved undersøgelser og dataindsamling fra Børne- og Undervisningsministeriet.
Endelig besvarede både lærere og skoleledelse i folkeskolen spørgsmål om deres brug af meddelelsesbogen, der blev indført i skoleåret 2022/23 som erstatning for elevplanerne.
Det får skolerne ud af at deltage i grundskolepanelet
- De deltagende skoler får tilsendt udvalgte resultater af undersøgelserne for deres egen skole. Skolerapporterne vil give indblik i besvarelserne fra målgrupperne, og rapporterne kan bruges i udviklingen af skolerne. I rapporterne vil det ikke være muligt at se de individuelle besvarelser.
- På landsplan skaber grundskolepanelet solid viden om undersøgelsernes temaer, som gør det muligt at følge skolernes udvikling gennem tid. Det er vigtig viden, der skal bidrage til at kvalificere drøftelser på politisk niveau, og forbedre ministeriets og forskningsmiljøernes analysemuligheder og rådgivning til skolerne. Skoler, der deltager, får løbende mulighed for at blive hørt i dialoger om skoleudvikling.
Tidsplan for Grundskolepanelet
Nedenfor ses et overblik over Grundskolepanelets forløb. Efter hver runde af undersøgelsen modtager hver skole, som opnår en tilstrækkelig svarprocent, en skolerapport med udvalgte resultater.
1. runde af Grundskolepanelet
Tidspunkt | Emne |
---|---|
Uge 11 2024 | Skolen modtager spørgeskemaerne og har fire uger til at besvare dem |
Sommer 2024 | Skolen modtager en skolerapport med udvalgte resultater |
Efterår 2024 og frem | De nationale resultater offentliggøres |
Fremtidige runder
2026
Tidspunkt | Emne |
---|---|
Uge 11 2026 | Skolen modtager spørgeskemaerne til 2. runde af Grundskolepanelet og har fire uger til at besvare dem |
Sommer 2026 | Skolen modtager en skolerapport med udvalgte resultater |
Efterår 2026 og frem | De nationale resultater offentliggøres |
2028
Tidspunkt | Emne |
---|---|
Uge 11 2028 | Skolen modtager spørgeskemaerne til 3. runde af Grundskolepanelet og har fire uger til at besvare dem |
Sommer 2028 | Skolen modtager en skolerapport med udvalgte resultater |
Efterår 2028 og frem | De nationale resultater offentliggøres |
2030
Tidspunkt | Emne |
---|---|
Uge 11 2030 | Skolen modtager spørgeskemaerne til 4. runde af Grundskolepanelet og har fire uger til at besvare dem |
Sommer 2030 | Skolen modtager en skolerapport med udvalgte resultater |
Efterår 2023 og frem | De nationale resultater offentliggøres |
Fortrolighed
Undersøgelsens svar behandles fortroligt, og det vil ikke være muligt at identificere de individuelle respondenter i afrapporteringen.
Læs mere om BUVMs behandling af personoplysninger:
Fakta om Grundskolepanelet
Undersøgelsen gennemføres med spørgeskemaer, der er udarbejdet med rådgivning fra eksperter og forskere, særligt med rådgivning fra VIVE (Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd) og EVA (Danmarks Evalueringsinstitut).
Grundskolepanelets temaer og spørgeskemaer er desuden drøftet med grundskolens parter i en arbejdsgruppe under Sammen om Skolen og en arbejdsgruppe med repræsentanter fra de frie grundskoler.