Hop til indhold

Den 17. maj 2017 indgik folkeskoleforligskredsen en politisk aftale om at reducere antallet af bindende Fælles Mål i folkeskolen. Den aftale blev indført ved lov af et bredt flertal i Folketinget den 7. december 2017. Lovændringen trådte i kraft den 14. december 2017 og bliver i dag udmøntet i to bekendtgørelser om henholdsvis Fælles Mål for folkeskolens fag og emner samt for børnehaveklassen.

Med lovændringen er de overordnede kompetencemål for, hvad eleverne skal kunne, fortsat bindende, mens de 3170 underliggende færdigheds- og vidensmål er blevet vejledende.

”Nu er den brede politiske enighed bag aftalen om Fælles Mål omsat til friere rammer, så lærerne og pædagogerne får et reelt råderum til at tilrettelægge undervisningen. De bekendtgørelser, som træder i kraft i dag, fastholder et højt fagligt niveau for, hvad eleverne skal lære i fagene, men vi sikrer en øget lokal frihed til at planlægge, hvordan man når dertil,” siger undervisningsminister Merete Riisager.

De 3170 færdigheds- og vidensmål, der i dag er blevet vejledende, vil stadig være til rådighed for skoler og lærere med henblik på at kvalificere den lokale planlægning af undervisningen.

Frem mod skolestart 2018 vil der blive foretaget en teknisk gennemskrivning af læseplaner og undervisningsvejledninger, så de allerede fra det kommende skoleår afspejler de ændrede lovgivningsmæssige rammer om Fælles Mål.

Med de friere rammer om undervisningen bliver det centralt, hvordan det lokale beslutningsrum udnyttes. Hensigten er, at de løsnede bindinger skal give skolerne, lærerne og pædagogerne mere frihed, samtidig med at kommunerne fortsat vil have fokus på at understøtte kvalitetsudviklingen af de lokale skoler, så alle elever trives og lærer mest muligt.

En tilgang til undervisningen med et større råderum for lærernes professionsfaglige dømmekraft er ikke gjort med nye lovgivningsmæssige rammer alene. Undervisningsministeriets og kommunernes hidtidige vejledning, de digitale læringsplatforme og de digitale læremidler, der aktuelt dominerer læremiddelmarkedet, kan i den måde, de anvendes på i øjeblikket, have en tendens til at styre og indsnævre undervisernes arbejde frem for at være en hjælp til lærere og pædagoger på skolerne.

Derfor nedsatte undervisningsministeren i efteråret 2017 en rådgivningsgruppe om Fælles Mål og en underliggende arbejdsgruppe om Fælles Mål på læringsplatforme. Begge grupper ventes at komme med anbefalinger til undervisningsministeren om, hvordan man fremover bedst kan understøtter skolernes og de fagprofessionelles arbejde med at tilrettelægge god undervisning med udgangspunkt i folkeskolens formålsparagraf og Fælles Mål, i juni 2018.

Med udgangspunkt i anbefalingerne fra rådgivningsgruppen vil der frem mod skoleåret 2019/20 blive udarbejdet nye læseplaner og undervisningsvejledninger, der afspejler tankegangen bag de nye rammer om Fælles Mål og intentionen om mere frihed og et større råderum for undervisernes professionelle dømmekraft. Samtidig vil Undervisningsministeriet med udgangspunkt i rådgivningsgruppens anbefalinger udarbejde øvrigt materiale med inspiration og vejledning til forskellige måder at arbejde med folkeskolens indhold, herunder Fælles Mål.