Hop til indhold

De 46 skoler, som de næste tre år skal være med til at give erfaringer med, hvordan teknologiforståelse kan indgå som en obligatorisk del af skoledagen i folkeskolen, er nu fundet.

”Jeg er meget glad for den store interesse for at deltage i forsøget med teknologiforståelse i folkeskolen. Det er dejligt at se, at så mange skoler ønsker at blive klogere på, hvordan vi bedst forbereder vores børn på en fremtid, hvor teknologien kun vil komme til at fylde mere. Den store interesse betyder desværre også, at mange skoler vil få afslag på deres ansøgninger. De skoler får mulighed for at følge forsøget tæt, og de vil blive tilbudt at deltage i netværk sammen med andre interesserede skoler,” siger undervisningsminister Merete Riisager.

Udvælgelsen af de skoler, der får mulighed for at deltage i forsøget, har taget udgangspunkt i, at forsøget skal give mest mulig viden om, hvordan man kan arbejde med teknologiforståelse i folkeskolen.

Det betyder for eksempel, at det har været et mål, at der skal være cirka lige mange skoler, der arbejder med henholdsvis teknologiforståelse som et selvstændigt fag og med at integrere teknologiforståelsesfagligheden i udvalgte eksisterende fag. Der har også været fokus på, at skolerne er fordelt over hele landet, og at de har forskellige grader af erfaring med at arbejde med teknologiforståelse inden forsøget.

 

Det er dejligt at se, at så mange skoler ønsker at blive klogere på, hvordan vi bedst forbereder vores børn på en fremtid, hvor teknologien kun vil komme til at fylde mere.

- Merete Riisager

Aktiviteterne for de deltagende skoler starter med et kick-off-arrangement i slutningen af 2018. Lærerne vil få den første kompetenceudvikling op mod, at de første elever forventeligt begynder undervisning i teknologiforståelse i februar 2019. Undervisningsministeriet vil oprette og facilitere et landsdækkende og flere regionale kompetencenetværk for interesserede skoler, der ikke var plads til i forsøget. I netværkene kan der arbejdes med materialer og erfaringer fra forsøgsskolerne. Skolerne vil høre nærmere fra ministeriet om muligheden for at deltage i netværksaktiviteterne senere på efteråret. Det vil være muligt for alle at følge forsøget via emu.dk.

Om forsøget med teknologiforståelse i folkeskolen

Forsøget er en del af Undervisningsministeriets forsøgsprogram for obligatorisk teknologiforståelse i folkeskolen, der også omfatter udviklingen af teknologiforståelse som faglighed og kapacitetsopbygning af professionshøjskoler med hensyn til den nye faglighed.