Tre ud af ti lærere i grundskolens 0.-6. klasse og hver femte lærer i 7.-10. klasse oplever i høj grad behov for kompetenceudvikling i at undervise elever med særlige behov. Det viser en ny rapport, som Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har udarbejdet for Børne- og Undervisningsministeriet. Behovet er størst blandt lærere i 0.-6. klasse, nye lærere og lærere, der har flere elever med særlige behov i klassen. Overordnet oplever danske lærere et mindre behov for kompetenceudvikling end lærere i de andre nordiske lande.
...stort behov for mere viden om undervisning af elever med særlige behov. - Pernille Rosenkrantz-Theil
”Undersøgelsen viser, at der stadig er stort behov for mere viden om undervisning af elever med særlige behov. Det er et område, hvor der i den grad er brug for, at vi gør tingene bedre end i dag,” siger børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil.
Undersøgelsen viser også, at langt de fleste skoleledere angiver, at nye lærere har adgang til introduktionsaktiviteter og mentorordninger på deres skole. Dog angiver lidt under halvdelen af de nye grundskolelærere, at de rent faktisk har deltaget i introduktionsaktiviteter på deres skole.
Sammenlignet med de andre nordiske lande er introduktionsaktiviteterne i højere grad kurser eller seminarer med fremmøde samt nedsættelse af undervisningstimetal. Derimod får nye lærere mindre supervision fra skolelederen eller mere erfarne lærere end nye lærere i de andre nordiske lande.
”Når jeg taler med nye lærere fortæller de enstemmigt, at de oplever et stort pres i de første år som lærer. Det viser undersøgelsen også. Det er vigtigt, at de nye lærere kommer godt fra start og får fodfæste i rollen som lærer. Der er vi forsat ikke i mål endnu alle steder,” siger børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil.
Om TALIS-undersøgelsen
OECD’s Teaching and Learning International Survey 2018 (TALIS 2018) er en international spørgeskemaundersøgelse, der undersøger lærernes og skoleledernes oplevelse af deres professionelle udvikling, læringsmiljøet på skolerne samt rammerne for undervisning og skoleledelse på både grundskoler og ungdomsuddannelser. Undersøgelsen bygger på lærernes og ledernes oplevelse af deres egen praksis.
Der deltager 48 lande i TALIS 2018, herunder Danmark, Norge, Sverige og Finland.
Undersøgelsen omfatter både grundskolens 0.-6. klasse, grundskolens 7.-10. klasse og ungdomsuddannelser (erhvervsuddannelser og gymnasiale uddannelser). Danmark deltager på alle tre niveauer.
Der har i Danmark deltaget 6.263 lærere og 381 skoleledere.
I Danmark er TALIS 2018 gennemført af Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) sammen med Danmarks Statistik. Danmark har tidligere deltaget i TALIS i 2008 og 2013.
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) udarbejder to danske rapporter om undersøgelsen. Rapporterne sætter fokus på de danske resultater og perspektiverer til resultaterne i de øvrige nordiske lande og resultaterne af TALIS 2013.
Den første danske rapport offentliggøres november 2019. Temaerne i rapporten er lærernes arbejdstid, undervisningspraksis og tiltro til egne undervisningsevner, kompetenceudvikling og nye læreres start i professionen. Temaerne i den næste rapport, som offentliggøres i marts 2020, er feedback og lærersamarbejde, jobtilfredshed og skoleklima samt skoleledelse.
OECD udarbejder to internationale hovedrapporter og et antal temarapporter om undersøgelsens resultater. Den første internationale hovedrapport blev offentliggjort 19. juni 2019.