I 2015 blev bedømmelsesordningen for folkeskolens skriftlige prøver ændret. Med den nye ordning skal prøver med skriftlig besvarelse på 9. og 10. klassetrin nu bedømmes af én statslig udpeget censor, hvorimod det førhen var censor og faglærer, der bedømte prøverne. Ordningen har været brugt siden maj 2016.
En ny evaluering af ordningen med én bedømmer ved folkeskolens skriftlige prøver fra Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE) viser, at ændringer i karakterniveauet i perioden ikke entydigt kan tilskrives indførelsen af ordningen med én bedømmer.
Mellem 50 og 60 procent af censorerne ved folkeskolens skriftlige prøver angiver, at ordningen med én bedømmer fungerer godt eller særdeles godt. Censorerne vurderer også, at de bedømmelsesværktøjer, der er til rådighed, er brugbare i forhold til at sikre gennemsigtighed og objektivitet i forbindelse med bedømmelserne.
Mellem 22 og 33 procent af skolelederne angiver, at ordningen fungerer godt eller særdeles godt, mens mellem 30 og 43 procent af skolelederne er overvejende kritiske overfor ordningen med én bedømmer. Særligt udtrykker skolelederne bekymring i forhold til pålideligheden af bedømmelserne.
Evalueringen viser også, at både skoleledere, censorer og lærere efterspørger en ordning, hvor lærerne kan få feedback fra censorerne om klassens besvarelser.