Hop til indhold

Den nye rapport er den femte i følgeforskningsprogrammet til erhvervsuddannelsesreformen. Rapporten sætter fokus på grundforløb på erhvervsuddannelserne og følger op på en tidligere rapport fra 2017.

Rapporten viser blandt andet, at erhvervsskolerne især har arbejdet med de strukturelle elementer i reformen, herunder de nye adgangs- og optagelsesprocedurer og den nye struktur med to frem for ét grundforløb. Derimod er der fortsat et stykke vej i implementeringen af nye måder at tilrettelægge og gennemføre undervisning på, samt i indsatsen for at skabe mere attraktive uddannelsesmiljøer for både unge og voksne.

Rapporten omhandler følgende seks reforminitiativer, som er centrale for grundforløbene:

  • Mere og bedre undervisning
  • Enklere struktur og mere overskuelighed
  • Fokusering af vejledningsindsatsen
  • Et attraktivt ungdomsuddannelsesmiljø
  • Klare afgangskrav
  • Erhvervsuddannelse til voksne (EUV)

Fakta

  • Følgeforskningsprogrammet gennemføres af Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE) i samarbejde med Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) og Danmarks Statistik fra 2015-2020. 
  • Rapporten bygger på spørgeskemadata indsamlet i efteråret 2018 blandt elever, undervisere og ledere på et repræsentativt udsnit af erhvervsuddannelsesinstitutioner i Danmark. 
  • Formålet med følgeforskningsprogrammet er at følge op på implementering og foreløbige resultater af eud-reformen 2015, der udspringer af Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser.
  • Der udkommer i alt seks rapporter i følgeforskningsprogrammet, hvoraf Grundforløb på erhvervsuddannelserne tre år efter reformen (pdf) er den femte. Alle rapporter kan findes på uvm.dk.