Hop til indhold

Danske elever i 4. klasse har hverken forværret eller forbedret deres færdigheder i matematik og natur/teknologi siden 2019. Det viser resultaterne fra en ny undersøgelse, TIMSS 2023, der er udarbejdet af Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU) ved Aarhus Universitet. 

Selvom elevernes niveau gennemsnitligt er stabilt, er lysten til at lære dog blevet mindre, ifølge den seneste TIMSS-måling. Elevernes faglige motivation er nemlig faldet i både matematik og natur/teknologi fra 2015 til 2019 og igen i 2023.

Det er en tendens, der særligt berør pigerne. 42 procent af pigerne angiver, at de ikke kan lide at lære matematik. Det samme gælder for 37 procent af drengene. 

Samtidig er særligt pigernes faglige selvtillid i matematik faldet siden 2019: 39 procent af pigerne giver udtryk for, at de har lav faglig selvtillid, mens det gælder for 26 procent af drengene.

Forskel på drenge og piger

Selvom de danske elevers samlede matematikresultat er uændret siden 2019, er der alligevel sket forandringer, når man opdeler resultaterne for piger og drenge.

Drengene klarer sig en lille smule bedre i matematik siden den seneste måling. Pigerne er derimod gået lidt tilbage. Det betyder, at forskellen mellem drenges og pigers matematikfærdigheder er mere end fordoblet.

Forskellen mellem kønnene har ellers ligget fast, siden Danmark for første gang deltog i TIMSS med 4. klasse i 2007.

Billedet går igen i ny PISA-rapport

Resultaterne fra den nye TIMSS-undersøgelse står ikke alene. En netop offentliggjort analyse fra VIVE og VIA University College, der dykker ned i elevernes oplevelse af deres matematikundervisning, viser et tilsvarende billede for udviklingen mellem de 15-årige drenge og piger. Analysen bygger på data fra PISA-undersøgelsen fra 2022.

Blandt de ældre elever klarer drengene sig også bedre end pigerne i matematik. PISA-rapporten peger blandt andet på, at forskellen kan hænge sammen med, at drenge har større faglig selvtillid i matematik end piger. Derudover føler pigerne sig i højere grad nervøse og ængstelige i matematiktimerne.

”Jeg er glad for, at elevernes resultater i matematik er stabile. Men det er ærgerligt, at forskellen mellem drenges og pigers matematikfærdigheder er blevet større. Matematik er et kernefag i skolen og en forudsætningen for at klare sig godt i mange af de øvrige fag. Derfor har vi afsat et millionbeløb til, at fagligt udfordrede elever kan få ekstra støtte i blandt andet i matematik. Den folkeskoleaftale, vi indgik i foråret, skal gerne skabe rum for mere fordybelse og kvalitet i undervisningen. Jeg håber, det kan være med til at gøre elevernes appetit på matematik og naturfag større,” siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye.

Fakta om TIMSS

Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) er en international undersøgelse af elevers kompetencer i matematik og natur/teknologi i 4 klasse. Danmark har deltaget siden 2007.

TIMSS 2023 gennemføres i regi af IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement). I alt 56 lande deltager i TIMSS 2023 med 4. klasse, herunder Norge, Sverige og Finland. I Danmark gennemføres undersøgelsen af Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU) ved Aarhus Universitet. Børne- og Undervisningsministeriet medfinansierer undersøgelsen.

I 2023 deltog Danmark med 158 danske skoler med i alt 5.166 elever i 4. klasse, 4.512 forældre, 145 skoleledere og 305 lærere i matematik og natur/teknologi.