Hop til indhold

Danske elever klarer sig rigtig godt, når det kommer til forståelse af finansielle begreber og risici. De har samtidig gode evner til at omsætte deres viden til fornuftige valg i forhold til deres privatøkonomi. Det viser PISA 2022, hvor Danmark for første gang har deltaget i undersøgelsen af elevernes finansielle kompetencer.

Den netop offentliggjorte undersøgelse viser, at de danske elever topper listen af deltagende OECD-lande sammen med Belgien, Canada og Holland. Eleverne fra de fire lande scorer signifikant over OECD-gennemsnittet, når det gælder forståelse af privatøkonomi. Sådan lyder en af konklusionerne i undersøgelsen, der er udarbejdet af Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE) for Børne- og Undervisningsministeriet.

PISA har testet elevernes forståelse af privatøkonomiske forhold og set på, om de kan træffe fornuftige og velbegrundede beslutninger om egen økonomi. Der er blandt andet testet for, om eleverne kan sammenligne fordele og ulemper ved at låne penge til forskellige renter og betingelser.

Størstedelen af de danske elever klarer sig godt i undersøgelsen. Dette resultat peger på, at danske elever generelt er godt rustede til at træffe finansielle beslutninger.

Note: Danske elevers gennemsnitlige score i finansielle kompetencer i en sammenligning med udvalgte lande. Resultater, der afviger signifikant fra OECD-gennemsnittet, er angivet med fed.

Drengene klarer sig bedst

De danske drenge klarer sig en smule bedre i finansielle kompetencer end pigerne, viser undersøgelsen. Flere drenge end piger angiver desuden at være glade for at snakke om pengesager. Det går igen i flertallet af de deltagende OECD-lande, hvor drengene generelt klarer sig en smule bedre end pigerne, når det gælder forståelse af og viden om privatøkonomi.

Undersøgelsen viser også, at langt størstedelen af de danske elever (95 %) har et betalingskort, og at de elever, der selv har et betalingskort, klarer sig bedre end den lille gruppe af elever, der ikke har.

”Det glæder mig, at de danske elever er højdespringere, når det gælder økonomisk forståelse. Især fordi der længe har været en fortælling om, at danske unge vidste alt for lidt om privatøkonomi. Den fordom kan vi med den her undersøgelse mane i jorden. Jeg synes samtidig, det er interessant, at elever med eget betalingskort klarer sig bedst. Det er måske en påmindelse til alle os voksne om at turde stole på, at de unge vokser af at få ansvar,” siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye.

Ud over testen af elevernes finansielle kompetencer bliver eleverne også spurgt ind til undervisningen i skolen. Her vurderer de danske elever i høj grad, at de bliver undervist i økonomiske og finansielle forhold. Eksempelvis angiver 78 % af de danske elever, at de er blevet undervist i, hvordan reklamer tilskynder mennesker til at købe ting. 

Fakta om PISA 2022 Finansielle Kompetencer

PISA (Programme for International Student Assessment) er en international undersøgelse af 15-åriges kompetencer. PISA gennemføres af den internationale organisation OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development).

I finansielle kompetencer testes elevernes viden om og forståelse af finansielle begreber og risici. Eleverne vurderes ud fra, hvordan de kan bruge denne viden og forståelse til at træffe fornuftige og velbegrundede beslutninger i relation til privatøkonomiske forhold. Finansielle kompetencer er blevet gennemført siden 2012, men det er første gang, at Danmark deltager.

I Danmark er PISA 2022 gennemført af et konsortium bestående af VIVE (Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd) og Danmarks Statistik med University College Lillebælt, VIA University College og Københavns Professionshøjskole som underleverandører.

I Danmark deltog ca. 7.800 elever på 347 uddannelsesinstitutioner i PISA 2022. Heraf var 3.621 elever udtrukket til test af finansielle kompetencer.