Hop til indhold

Institutionens leder skal i forbindelse med ansættelse vurdere og beslutte om den valgte kandidat har de nødvendige faglige kompetencer til at undervise på en gymnasial uddannelse. Vurderingen skal ske på baggrund af de gældende regler i lov om de gymnasiale uddannelser, pædagogikumbekendtgørelsen og reglerne om faglige mindstekrav. 

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet kan i tvivlstilfælde foretage en vejledende kompetencevurdering af en kandidat.

For at have faglig kompetence til at undervise i fag på de gymnasiale uddannelser skal man som udgangspunkt have en kandidateksamen i et eller flere fag i den gymnasiale fagrække. Kandidatuddannelser rettet mod undervisning på de gymnasiale uddannelser består af henholdsvis et centralt fag og et sidefag. 

Reglerne om vægtning af det centrale fag og sidefag er nærmere beskrevet i vejledningen og fremgår også af § 31 i uddannelsesbekendtgørelsen (retsinformation.dk)

Vurdering af faglig kompetence (pdf)

Har man en uddannelse, der ikke direkte sigter mod undervisning i fag på de gymnasiale uddannelser, kan man opnå faglig kompetence, hvis man gennem anden uddannelse opfylder minimumskravene til ECTS-point. Dertil skal man kunne dokumentere,  at man har opnået kvalifikationer, der opfylder de faglige mindstekrav, som fremgår af:

Retningslinjer for universitetsuddannelser rettet mod undervisning i de gymnasiale uddannelser samt undervisning i gymnasiale fag i eux-forløb (Faglige mindstekrav) (retsinformation.dk)

I de tekniske, teknologiske (herunder informationsteknologiske), naturvidenskabelige og erhvervsøkonomisk orienterede fag er det muligt at opnå faglig kompetence ved at løfte det teoretiske niveau i en professionsbacheloruddannelse til kandidatniveau. Det er muligt ved at tage en fagligt kvalificerende formel videre- og efteruddannelse, eventuelt sammen med relevant fagligt kvalificerende beskæftigelse. 

Reglerne for løft af professionsbacheloruddannelse til kandidatniveau fremgår på retsinformation

§ 56, stk. 2 i lov om de gymnasiale uddannelser (retsinformation.dk)

Matematik er ikke omfattet af denne bestemmelse, og derfor kan faglig kompetence kun kan tildeles i matematik, hvis man har en kandidateksamen.

Hvis der er tvivl, om der er faglig kompetence i et fag, foretager Styrelsen for Undervisning og Kvalitet ved henvendelse fra institutionens leder en vejledende kompetencevurdering af en kandidat. 
Universiteter, som udbyder uddannelser rettet mod undervisning i de gymnasiale uddannelser kan anmodes om at foretage en vurdering af, hvilke fagområder en kandidat eventuelt mangler, for at opfylde de faglige mindstekrav i faget. 

Hvis man er ansat på en gymnasial uddannelsesinstitution, er det institutionens leder, som skal rette henvendelse til universitetet på vegne af kandidaten. Hvis man ønsker at blive gymnasielærer, men endnu ikke er ansat ved en gymnasial uddannelsesinstitution, kan man henvende sig til styrelsen for eventuelle råd om, hvordan man opnår faglig kompetence til at undervise på de gymnasiale uddannelser.

For at opnå fuld undervisningskompetence er det et krav, at man gennemfører pædagogikum. Pædagogikum er en etårig vekseluddannelse, som består af en teoretisk og en praktisk del., Uddannelsen giver basale kompetencer til at arbejde som lærer i en gymnasial uddannelse. Pædagogikumuddannelsen skal som udgangspunkt gennemføres og bestås i det første år af ansættelsen.

Du kan læse mere om pædagogikum på siden Om pædagogikum (uvm.dk)

Ofte stillede spørgsmål om faglig kompetence

Opdateret 31/05 2021 kl. 16:00

En gymnasielærer skal have faglig kompetence, jf. lov om de gymnasiale uddannelser, § 56. Læreren skal have en kandidateksamen fra et universitet i et eller flere gymnasierelevante fag. Uddannelsen skal have en sådan faglig og metodisk bredde og dybde, at kandidaten kan undervise forsvarligt i alle sine fag på alle gymnasiale niveauer.

Et centralfag skal indeholde mindst 120 ECTS og samtidig opfylde kravene i de faglige mindstekrav. Bemærk, at hvis en lærers sidefag ligger uden for den pågældendes centrale fags fagområde og ikke har faglig sammenhæng med det centrale fag, skal læreren have mindst 120 ECTS i sit sidefag mod normalt 90 ECTS. Et fagområde er defineret af opdeling i de faglige mindstekrav og er i denne sammenhæng ikke synonymt med fakultet.

En beskrivelse af den krævede faglige og metodiske bredde og dybde i de enkelte fag findes i de faglige mindstekrav, se Retningslinjer for universitetsuddannelser rettet mod undervisning i de gymnasiale uddannelser (faglige mindstekrav).

Opdateret 31/05 2021 kl. 16:00

Det er institutionens leder, der tildeler faglig kompetence ved ansættelsen, hvis – og kun hvis – betingelserne fastsat i lov om de gymnasiale uddannelsers § 56 og de faglige mindstekrav er opfyldt.

Opdateret 31/05 2021 kl. 16:00

Hvis institutionens leder er i tvivl om en kandidats faglige kompetence, kontaktes Hanne Woller i Styrelsen for Undervisning og Kvalitet: hanne.woller@stukuvm.dk.

Hvis institutionens leder er klar over, at en ansøgers faglige kompetence ikke er opfyldt, kan et universitet anmodes om en ækvivalensvurdering med henblik på en afklaring af, hvilke kurser ansøgeren mangler for at opnå faglig kompetence. Bemærk, at ækvivalensvurderingen er vejledende.

Bemærk, at den tilsynsførende i pædagogikumforløbet har pligt til at tilse, at der er den fornødne dokumentation for kandidatens faglige kompetence. Hvis den tilsynsførende kommer i tvivl, kontaktes Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.

Opdateret 31/05 2021 kl. 16:00

Styrelsen for Forskning og Uddannelse under Uddannelses- og Forskningsministeriet træffer afgørelse om faglig kompetence og/eller undervisningskompetence for udenlandske gymnasielærere, ikke institutionens leder. Henvendelse sker til Uddannelses- og Forskningsministeriet (ufm.dk).

Sidst opdateret: 3. maj 2024