Gennem hvervet som skriftlig censor holder du dig opdateret på den faglige udvikling i dit fag.
Som skriftlig censor får du derudover et stærkt fagligt indblik i den skriftlig bedømmelse, som du kan bruge i dit daglige virke som underviser.
Du vil derfor kunne bringe vigtig viden og erfaring med hjem, som du kan dele med kolleger og dermed bidrage til at styrke hele faggruppen på din skole.
I mange fag udbyder fagkonsulenten kurser, som klæder dig på til opgaven. Det samlede censorkorps modtager desuden vejledning fra fagkonsulenten, så I er klar til at bedømme eksamensopgaver og dermed være en del af fundamentet for en korrekt og nøjagtig bedømmelse af elevernes besvarelser.
I nedenstående brev kan du læse mere om at være skriftlig censor.
Meld dig som skriftlig censor og styrk din faglighed (pdf)
Information til skriftlige censorer
I vejledningen herunder finder du information om retteperioden, censormødet, bedømmelse samt anden information i relation til censur af de skriftlige prøver.
Vejledningen skal ses i sammenhæng med det tilsendte censorbrev, dit allokeringsbrev og eventuelt lærerens hæfte og bedømmelsesvejledning, hvis der er knyttet sådanne til den prøve, hvor du er censor.
Information til skriftlige censorer (pdf)
Vejledningen er senest opdateret i maj 2024.
Spørgsmål og svar
Hvordan bliver jeg skriftlig censor?
Det er undervisere, der er ansat på en gymnasial institution, der kan være skriftlige censorer. Hvis du har et ønske om at blive skriftlig censor, skal du henvende dig til ledelsen på din institution.
Det er ledelsen på din ansættelsesinstitution, der vurderer, om du har de rette kompetencer til at blive skriftlig censor ved de gymnasiale prøver på baggrund af §26 i den almene eksamensbekendtgørelse.
Hvis du ikke er ansat på en gymnasial institution, se under spørgsmålet ”Kan jeg blive ekstern censor ved de skriftlige prøver i gymnasiet?"
Hvad gør jeg, hvis jeg er syg og ikke kan være skriftlig censor alligevel?
Skulle du blive syg, efter du er blevet beskikket eller allokeret som skriftlig censor, og du ikke kan nå at blive rask, skal du meddele det til din ansættelsesinstitution. Institutionen er derefter forpligtet til at indberette det til styrelsen.
Hvordan bliver jeg aflønnet som skriftlig censor?
Du bliver aflønnet for det antal opgaver, du har bedømt og voteret. Antallet af opgaver fremgår af dit allokeringsbrev. Det er din ansættelsesinstitution, der står for udbetaling af dit arbejde som skriftlig censor. Alle henvendelser angående aflønning skal derfor rettes til din ansættelsesinstitution.
Antallet af opgaver, du bliver allokeret til at bedømme, er bestemt ved den belastning, du bliver indberettet til af din institution og rettenormen i faget.
Læs mere om belastning og rettenormer under ”Hvor mange opgaver får jeg som skriftlig censor?”
Hvad gør jeg, hvis jeg ikke har modtaget et beskikkelsesbrev eller allokeringsbrev?
Som beskikket eller allokeret skriftlig censor ved de gymnasiale prøver, vil din ansættelsesinstitution modtage dit beskikkelses- eller allokeringsbrev fra STUK, hvorefter institutionen skal videresende det til dig. Hvis du mener at mangle et beskikkelses- eller allokeringsbrev, skal du derfor kontakte din ansættelsesinstitution.
Selvom du har modtaget et beskikkelsesbrev, er du ikke sikret at få allokeret opgaver som skriftlig censor. Beskikkelsesbrevet er en hensigtserklæring om at benytte dig som skriftlig censor ved den pågældende termin, men behovet for skriftlige censorer varierer fra år til år og kendes først endeligt, når institutionerne har indberettet prøveplaner, cirka to måneder inden prøvedagen, hvorfor det ikke altid er muligt at allokere opgaver til alle beskikkede censorer.
Når du modtager et allokeringsbrev, betyder det, at du skal være skriftlig censor ved den forestående termin. Hvis der sker ændringer på de prøvehold, du er allokeret til at bedømme, vil du modtage et nyt allokeringsbrev med overblik over disse ændringer. Det er normalt, at der op til prøveperioden og i løbet af prøveperioden udsendes ændringsbreve til censorerne.
Hvorfor modtager jeg flere allokeringsbreve?
Ændringer i allokeringen
Du modtager typisk flere allokeringsbreve, fordi der løbende bliver indberettet ændringer til de prøvehold, du er allokeret til at bedømme som skriftlig censor. Når der bliver indberettet ændringer, modtager du et nyt allokeringsbrev (ændringsbrev) med overblik over ændringerne. Det er normalt, at der op til prøveperioden og i løbet af prøveperioden udsendes ændringsbreve til censorerne.
Samlæste hold
Du vil desuden modtage flere allokeringsbreve, hvis du bliver allokeret som censor på et samlæst hold. I det tilfælde vil du modtage et allokeringsbrev for hver del af det samlæste hold. Det vil sige, at hvis et stx-hold og et htx-hold samlæses efter en stx-læreplan, vil du modtage et allokeringsbrev fra både stx-delen af holdet og htx-delen af holdet. Besvarelserne vil dog altid svare til den kompetence, du er indberettet til at bedømme.
Hvad gør jeg, hvis der ikke er overensstemmelse mellem antallet af opgaver oplyst i mit allokeringsbrev og antallet af besvarelser i Netprøver?
Hvis der ikke er overensstemmelse mellem antallet af opgaver oplyst i dit allokeringsbrev og antallet af besvarelser i Netprøver, skal du kontakte den prøveafholdende institution for at få afklaret årsagen til, at der mangler en eller flere besvarelser i Netprøver. Den prøveafholdende institution kan oplyse årsagen til uoverensstemmelsen.
Hvis der mangler en besvarelse i Netprøver, eller hvis noget tyder på, at der kan være sket en fejl med besvarelsen, skal du hurtigst muligt kontakte den prøveafholdende institution, sådan at forholdet kan afklares inden censormødet.
Læs om, hvordan du får kontakt til den prøveafholdende institution under ”Hvordan får jeg kontaktoplysninger på den prøveafholdende institution?” for yderligere information.
Hvad gør jeg, hvis der er uoverensstemmelse mellem mit allokeringsbrev og oversigten over prøvehold i Netprøver?
Hvis der er uoverensstemmelse mellem antallet af prøvehold i Netprøver og antallet af prøvehold på dit allokeringsbrev, skal du kontakte Netprøver support.
Netprøver support kan kontaktes på telefon: +45 70 21 21 50 eller ved at oprette en supportsag via dette link Netprøver Support (jira.stil.dk)
Hvordan får jeg kontaktoplysninger på den prøveafholdende institution?
Besvarelser med delprøver er ikke anonymiseret i Netprøver, hvorfor du kan finde oplysninger på den prøveafholdende institution under prøveholdet i Netprøver.
Besvarelser uden delprøver er anonymiseret i Netprøver. Det betyder, at du ikke kan se navne på elever eller kursister samt oplysninger på den prøveafholdende institution. Ved behov kan du få udleveret oplysninger på den prøveafholdende institution ved at kontakte Netprøver support og oplyse prøveholds ID’et.
Netprøver support kan kontaktes på telefon: +45 70 21 21 50 eller ved at oprette en supportsag via dette link (jira.stil.dk)
Hvad er fristen for at bedømme de opgaver, jeg har fået allokeret?
Bedømmelsesperioden og -fristen varierer afhængigt af terminen og faget, du er censor i, hvorfor fristen for den konkrete termin i det konkrete fag, vil fremgå af dit allokeringsbrev.
Fristen for afgivelse af karakterer i sommerterminen er dagen for afholdelse af censormødet. Hvis du er allokeret som censor til sommerterminen, er det obligatorisk at deltage i censormødet. Inden du forlader censormødet, skal du altså have afgivet karakterer til alle besvarelser, du er allokeret til at bedømme.
Fristen for afgivelse af karakterer i vinter- og sygeterminen fremgår af dit allokeringsbrev.
Hvordan håndterer jeg mistanke om snyd eller plagiat?
Vi henviser til følgende side på ministeriets hjemmeside om håndtering af snyd ved prøver:
Hvor mange opgaver får jeg som skriftlig censor?
Typisk gælder det, at hvis man melder sig som skriftlig censor, svarer det til 50 timers arbejde.
Som skriftlig censor afhænger antallet af opgaver, du skal rette, af rettenormen i det fag, hvor du skal være skriftlig censor. Et overblik over de centralt fastsatte rettenormer for de forskellige opgaver i de forskellige fag på specifikke niveauer i vejledningen her:
Normer for skriftlig censur ved de gymnasiale uddannelser (pdf)
Ved norm forstås det antal opgaver/projekter, der rettes pr. time.
Ved en rettenorm på 2,5, vil en skriftlig censor modtage cirka 125 opgaver.
Ved en rettenorm på 2 vil en skriftlig censor modtage cirka 100 opgaver.
Ved en rettenorm på 1,5 vil en skriftlig censor modtage cirka 75 opgaver.
Når en underviser melder sig som skriftlig censor via sin institution, er det muligt at ønske ”dobbelt portion” opgaver, det vil sige en belastningsprocent på 200%. I det tilfælde vil ovenstående fortsat være gældende blot gange to.
Kan jeg blive ekstern censor ved de skriftlige prøver i gymnasiet?
En skriftlig censor til de gymnasiale prøver er som det helt klare udgangspunkt ansat ved en gymnasial institution. I særlige tilfælde kan styrelsen beskikke eksterne censorer. Det kan for eksempel ske for at inddrage enkelte særlige videnspersoner. Hvorvidt der fremtidige terminer bliver mulighed for at tilmelde sig som ekstern censor, vides på nuværende tidspunkt ikke.
Generel gælder det, at censor skal leve på til fremsatte regler i §26 i den almene eksamensbekendtgørelse om (retsinformation.dk).