Det faglige tilsyn tager afsæt i formålet med de gymnasiale uddannelser, som er at forberede eleverne til videregående uddannelse. Eleverne skal tilegne sig almendannelse, viden og kompetencer gennem uddannelsens kombination af faglige bredde og dybde og gennem samspillet mellem fagene og forskellige arbejdsformer.
Elever på landets uddannelsesinstitutioner skal opleve, at undervisningen og undervisningsmiljøet har en god kvalitet. Institutioner, som viser tegn på kvalitetsudfordringer, kan komme i tilsyn.
Styrelsen fører tilsyn med institutioner, som på en række politisk bestemte målepunkter (kvalitetsindikatorer) udviser udfordringer med undervisningstilbuddets kvalitet.
Der kan være forskellige årsager til, at styrelsen igangsætter et tilsyn. Det kan fx være, hvis:
- Der er tegn på længerevarende kvalitetsudfordringer som fx lave eksamensresultater
- Der er særlige udfordringer på et specifikt område, og/eller et politisk ønske om fokus på området
- Der er brug for et præventivt fokus på en specifik problemstilling
- Den gældende lovning overtrædes på en specifik institution
Når styrelsen gennemfører tilsyn, lægger vi vægt på at give konkret og anvisende vejledning gennem en tæt dialog med den enkelte institution.
Institutionens ansvar og kvalitetssystem
Kvaliteten og overholdelsen af reglerne er et lokalt ansvar, der skal løftes af den enkelte institutions ledelse og bestyrelse. Styrelsen har i sit tilsyn fokus på at vejlede om reglerne og sikre, at de overholdes.
Styrelsen lægger vægt på, at institutionen arbejder målrettet med kvalitetsudvikling og resultatvurdering, og at institutionen tager udgangspunkt i de regler, der er fastlagt for de gymnasiale uddannelsesinstitutioners kvalitetsarbejde.
Læs styrelsens vejledning til institutionernes kvalitetssystem (pdf)
Fire typer tilsyn
Det faglige tilsyn med de gymnasiale uddannelser er opdelt i fire tilsynsspor:
- Risikobaseret tilsyn
- Tematisk tilsyn
- Undersøgende tilsyn
- Enkeltsagstilsyn
Risikobaseret tilsyn
I det risikobaserede kvalitetstilsyn screener styrelsen hvert år alle gymnasiale uddannelser på en række indikatorer. Screeningen viser, om der er en risiko for, at en institutions kvalitet er udfordret.
Det risikobaserede kvalitetstilsyn skal:
- understøtte, at institutionerne arbejder målrettet med at forbedre egne resultater.
- opdage uddannelsesinstitutioner, der har brug for en særlig indsats og opfølgning i forhold til den faglige og sociale trivsel.
Tilsynet gennemføres som en databaseret screening på følgende kvalitetsindikatorer:
- Gennemsnitligt eksamensresultat
- Frafald 1 år efter påbegyndt gymnasial uddannelse
- Overgang til videregående uddannelse efter hhv. 15 måneder og 27 måneder
- Socioøkonomisk reference set i forhold til eksamensresultat (institutionens løfteevne)
- Elevtrivsel.
Institutioner med lave resultater og vedvarende kvalitetsudfordringer udtages i tilsyn.
Hvad sker der, når en institution udtages i tilsyn?
- Når en institution udtages i tilsyn, skal institutionen redegøre for de mulige bagvedliggende årsager, og hvilke indsatser der eventuelt er sat i gang eller planlægges for at afhjælpe udfordringerne. Styrelsen vurderer herefter, om tilsynet skal fortsætte eller afsluttes. I vurderingen indgår både screeningsresultaterne, institutionens tilsynshistorik, den skriftlige redegørelse fra institutionen og institutionens kvalitetssystem.
- Institutioner, der fortsætter i tilsyn, tilbydes et understøttende rådgivningsforløb med styrelsens gymnasiale læringskonsulenter. Det er frivilligt at deltage, men det er styrelsens vurdering, at et forløb med de gymnasiale læringskonsulenter vil kunne styrke institutionens udvikling. Der kan dog være tilfælde, hvor styrelsen vurderer, at der på grund af en lang tilsynshistorik er behov for et skærpet tilsynsforløb, som i stedet forankres i styrelsens Kontor for Gymnasier.
Hvordan afsluttes et tilsyn?
Ud fra en samlet vurdering kan et tilsyn afsluttes med forskellige udfald:
- Tilsynet afsluttes uden sanktioner. Det sker, når styrelsen vurderer, at institutionen selv kan tage hånd om de udfordringer, der ligger til grund for tilsynet.
- Tilsynet afsluttes med påbud. Det sker, når styrelsen vurderer, at der er grundlag for, at institutionen selv kan arbejde videre med sine udfordringer på baggrund af de anvisninger som påbuddene giver.
- Tilsynet overgår til et enkeltsagstilsyn. Det kan ske, hvis en institution udtages i det risikobaserede kvalitetstilsyn igennem flere år og eventuelt allerede har været igennem et rådgivningsforløb med de gymnasiale læringskonsulenter. Her kan institutionen blive pålagt sanktioner for at rette op på kvaliteten.
Tematisk tilsyn
Et tematisk tilsyn er en målrettet og klart defineret tilsynsindsats på et enkelt fokusområde, hvor styrelsen vurderer, at der kan være generelle faglige udfordringer. Det tematiske tilsyn omfatter en samlet tilsynsindsats med flere institutioner på én gang.
Eksempel:
- Styrelsen har på baggrund af en række enkeltsager konstateret, at der på nogle institutioner optages elever på toårig stx med en meget svag faglig baggrund. Et tematisk tilsyn vil afdække institutionernes procedure for optag, elevgrundlag herunder adgangsforudsætninger og elevernes faglige niveau.
Undersøgende tilsyn
Et undersøgende tilsyn er et mindre tilsyn, som sætter fokus på en konkret faglig problemstilling, som kan være med til at forebygge, at en problemstilling udvikler sig. Det undersøgende tilsyn giver styrelsen mere viden om praksis, som kan deles med andre institutioner.
Eksempel:
- Overgangen fra de gymnasiale uddannelser til de videregående uddannelser har været faldende gennem mange år, og de nyeste tal peger på, at tendensen fortsætter. Et undersøgende tilsyn vil se på, hvilke forskelle der er i overgangen til videregående uddannelser på tværs af de gymnasiale uddannelsesretninger, geografi, elevsammensætning mv. Tilsynet ser også nærmere på, om der er gode eksempler på, hvordan institutionerne gør en indsats på området.
Enkeltsagstilsyn
Institutioner kan udtages til enkeltsagstilsyn på baggrund af oplysninger, der giver anledning til bekymring, men kan også være afledt af det risikobaserede kvalitetstilsyn eller et tematisk tilsyn.
Når styrelsen laver et enkeltsagstilsyn, sker det typisk på baggrund af konkrete henvendelser eller oplysninger fra elever, forældre eller andre, der har en generel bekymring for skolen. Tilsynssagerne kan også omhandle institutionens processer og resultater, herunder manglende overholdelse af regler.
Enkeltsagstilsyn varierer fra kortvarig dialog med ledelsen på institutionen til længere tilsynsforløb, hvor styrelsen har forskellige sanktionsmuligheder, hvis der ikke sker forbedringer på institutionen.
Sanktioner
Styrelsen har mulighed for at benytte forskellige sanktioner i tilsynsarbejdet som fx:
- Udstede påbud, indgå indsatsaftale
- Tilbageholde tilskud, lade tilskud bortfalde eller kræve tilskud tilbagebetalt
- Nedlægge eller fusionere en institution eller afdeling
Institutionen vil altid få en klar og forståelig redegørelse for grundlaget for styrelsens afgørelse, og sanktionen vil altid have hjemmel i de gældende regler på det gymnasiale område.