De retningsgivende mål sætter retningen for institutionernes kvalitetssikring og udvikling i forhold til elevernes faglige niveau og trivsel. Målene har også fokus på, at de gymnasiale uddannelser er grundlaget for de videregående uddannelser.
Der er tre retningsgivende mål for de gymnasiale uddannelser:
- Gymnasieskolerne skal udfordre alle elever uanset social baggrund, så de bliver så dygtige, som de kan.
- En større andel af studenterne skal begynde på en videregående uddannelse.
- Trivslen i de gymnasiale uddannelser skal styrkes.
Opfølgning og konkrete mål
De retningsgivende mål skal bruges som afsæt for institutionernes kvalitetsarbejde, som også skal indeholde institutionens egne konkrete mål for kvalitet og resultater i uddannelserne. Ledelsen og lærerne har med målene en rettesnor i forhold til at udvikle institutionen og undervisningen i overensstemmelse med lokale vilkår.
Institutionerne er forpligtede til skriftligt at følge op på egne konkrete mål gennem årlige selvevalueringer og opfølgningsplaner.
Læs vejledning til lov og bekendtgørelse om institutionernes kvalitetssystem (pdf)