ICILS blev gennemført for første gang i 2013 og gennemføres igen i 2018. ICILS 2018 blev pilottestet på en række skoler i foråret 2017. Hovedundersøgelsen gennemføres i foråret 2018, og resultaterne vil blive offentliggjort i 2019.

Ca. 3000 danske 8.-klasseelever fordelt på 150 danske skoler skal deltage i ICILS 2018. Ud over Danmark deltager 20 andre lande i undersøgelsen i 2018.

I forbindelse med ICILS 2018 er det i Danmark blevet besluttet også at undersøge elevernes datalogiske tænkning, eller computational thinking som det hedder på engelsk. Datalogisk tænkning omfatter elevernes kompetencer til at identificere og forstå et problem, bryde det ned i mindre, overkommelige dele, udvikle løsninger og formulere dem i et sprog som en computer eller et menneske (eller begge) kan forstå og handle på baggrund af. Datalogisk tænkning kan også omfatte strukturering og manipulation af data.

 

Fakta

ICCS 2018 i Danmark gennemføres af Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU) ved Aarhus Universitet.

Undervisningsministeriet medfinansierer gennemførelsen af undersøgelsen med 50 procent.

Sidst opdateret: 13. juli 2018