Hop til indhold

PIAAC (Programme for the International Assessment of Adult Competencies) er en stor international undersøgelse af voksnes læse-, regne- og problemløsningsfærdigheder for aldersgruppen 16-65-årige. 31 lande har deltaget i PIAAC 2022/23, som er anden gang, undersøgelsen gennemføres. I Danmark har 5.067 voksne deltaget i undersøgelsen. 

Danmarks deltagelse i PIAAC giver mulighed for at følge udviklingen i voksne danskeres færdighedsniveau over tid og sammenlignet med andre lande.

Hovedresultater

Resultaterne af OECD’s internationale rapport og VIVE’s danske hovedrapport blev offentliggjort d. 10. december 2024. I den danske rapport afrapporteres der ikke resultater om færdigheder i adaptiv problemløsning. Det bliver i stedet afdækket i en selvstændig delrapport i 2025.

Læs den danske nationale rapport for PIAAC 2022/23 (pdf).

Læs kortfattet opsummering af hovedresultaterne fra den danske nationale hovedrapport for PIAAC 2022/23 (pdf).

Hovedresultater

  • 16-65-åriges færdigheder i læsning og regning er forbedret fra 2011/12 til 2022/23. En stor del af forbedringen i læse- og regnefærdigheder hænger sammen med det stigende uddannelsesniveau.
  • Danmark og Finland er de eneste lande, der har oplevet en fremgang i læsefærdigheder blandt 16-65-årige. 
  • Otte lande har oplevet en fremgang i regnefærdigheder, heriblandt Danmark, Norge, Sverige og Finland.
  • Selvom færdighedsniveauet er steget i læsning og regning i Danmark, har voksne danskere gennemsnitligt et lavere færdighedsniveau i læsning og regning end voksne i Norge, Sverige og Finland, ligesom i 2011/12.
  • Stigningen i færdighedsniveauer er hovedsageligt sket blandt personer, der i forvejen har et relativt højt færdighedsniveau i både læsning og regning. Særligt de 25-34-årige og personer med en lang videregående uddannelse har oplevet en stigning i gennemsnitligt færdighedsniveau.
  • Sammenlignet med de andre deltagende lande, er det fortsat en relativt stor andel af voksne i Danmark, der har et lavt færdighedsniveau i læsning- og regning. 
  • 18% af danske voksne (svarende til ca. 667.000 personer) har et lavt færdighedsniveau i læsning og 17% (svarende til ca. 620.000 personer) har et lavt færdighedsniveau i regning. Til sammenligning har 15% af danske voksne et højt færdighedsniveau i læsning og 21% et højt færdighedsniveau i regning. 
  • I alt har omkring 550.000 16-65-årige både læse- og regnefærdigheder på et lavt niveau.
 

Om PIAAC 2022/23

PIAAC afvikles af den internationale samarbejdsorganisation OECD. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har det nationale ansvar for gennemførslen af PIAAC. I Danmark er PIAAC 2022/23 gennemført af Danmarks Statistik og VIVE (Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd). Hovedundersøgelsen blev gennemført i 2022 og 2023. 

PIAAC blev gennemført første gang i 2011/12, hvor 24 lande deltog i undersøgelsen, mens 31 lande deltog i 2022/23. Danmark har deltaget i begge runder sammen med en række europæiske lande, heriblandt Finland, Norge og Sverige.

I Danmark er PIAAC gennemført blandt et repræsentativt udsnit af den voksne befolkning i alderen 16-65 år. Deltagerne i undersøgelsen har svaret på et baggrundsskema om bl.a. uddannelsesbaggrund og beskæftigelsesstatus samt gennemført en test i læsning, regning og adaptiv problemløsning.

Sidst opdateret: 10. december 2024