Fakta om TALIS 2008

Der deltog 24 lande i TALIS 2008, heriblandt Norge og Island.

TALIS 2008 omfattede lærere, som underviser i 7. – 10. klasse og deres ledere.

TALIS 2008 blev gennemført i Danmark i marts til april 2008. Der kom besvarelser fra 157 skoler, 115 skoleledere og 1.722 lærere.

De deltagende skoler udgjorde et repræsentativt udsnit af alle landets grundskoler, og kortlægningen gav dermed et generelt billede af danske lærere og skolelederes holdninger til undersøgelsens temaer.

Alle skoler, lærere og skoleledere optrådte anonymt i undersøgelsen.

Resultaterne af den internationale OECD-undersøgelse TALIS blev offentliggjort d. 16. juni 2009 i en international rapport.

Danske resultater fra TALIS 2008

 Resultaterne fra TALIS 2008 viste blandt andet:
Jobtilfredshed 
  • Lærerne er generelt tilfredse med deres job.
 Alder blandt ledere
  • 79 procent af danske skoleledere er over 50 år.
 Kompetenceudvikling
  • Cirka 25 procent af danske lærere har ikke deltaget i kompetenceudvikling (for eksempel efteruddannelse) af mindst en dags varighed i de seneste 18 måneder. Til sammenligning var det norske resultat kun 13 procent. Danmark ligger tredje lavest af TALIS-landene.
  • 38 procent af lærerne har svaret, at arbejdsgiveren ikke støtter, at man får efteruddannelse. Gennemsnittet for deltagerlandene er 15 procent.
 Evaluering og feedback
  • 69 procent af danske lærere modtager evaluering eller feedback fra deres leder mindst en gang om året.
  • 14 procent af lærerne har aldrig modtaget evaluering fra deres leder.
  • I ledernes evaluering af lærerne lægges der vægt på relationer til elever, kolleger og leder.
  • For fire ud af ti lærere gælder, at deres undervisning har været direkte evalueret.
  • 30 procent af lærerne mener, at evalueringen ikke indeholdt en vurdering af kvaliteten af deres indsats.
  • 36 procent mener, at evalueringen indeholdt forslag til forbedring af aspekter af deres indsats.
  • 75 procent af lærerne mener, at evalueringen kun medførte mindre ændringer eller ingen ændringer i deres mulighed for faglig udvikling eller medførte officiel anerkendelse fra ledelsens eller kollegers side.
 Ledelseskultur
  • Danske skoleledere udøver generelt ledelse med fokus på pædagogisk praksis, dvs. fokus på drøftelse af lærernes undervisning og de udfordringer, den giver.

 

Sidst opdateret: 13. juli 2018