Hop til indhold

I TIMSS 2023 er danske 4. klasse elevers kompetencer i matematik og natur/teknologi blevet undersøgt for femte gang. TIMSS er tidligere gennemført i 2007, 2011, 2015 og 2019. Undersøgelsen giver desuden indblik i elevernes oplevelse af undervisningen i matematik og natur/teknologi, samt deres faglige og sociale trivsel. 

I TIMSS 2023 deltog Danmark med 158 skoler med i alt 5.166 elever. Dertil har 4.512 forældre, 145 skoleledere og 305 lærere i matematik og natur/teknologi besvaret spørgeskemaer. 

Hovedresultater fra TIMSS 2023

  • De danske elever klarer sig på samme niveau i matematik, som de gjorde i 2019. Elevernes matematikkompetencer faldt mellem 2015 og 2019.
  • I natur/teknologi klarer eleverne sig på samme niveau som i alle tidligere TIMSS-runder.
  • I både matematik og natur/teknologi klarer de danske elever sig dårligere end eleverne i Norge, Sverige og Finland.
  • Drenge klarer sig bedre end piger i matematik, og forskellen mellem drenge og pigers kompetencer er mere end fordoblet siden 2019 i drengenes favør. I natur/teknologi klarer drenge og piger sig lige godt.
  • Elevernes faglige motivation er faldet over tid i både matematik og natur/teknologi. For begge fag gælder det, at en større andel af piger end drenge giver udtryk for, at de ikke kan lide at lære faget.
  • Elevernes faglige selvtillid i matematik er faldet siden 2019 og 2015. I natur/teknologi er den faglige selvtillid steget siden 2019. Det sker efter den faldt mellem 2015 og 2019. Drenge har højere faglig selvtillid end piger i begge fag. Forskellen er størst i matematik. 

Fakta om TIMSS

Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) er en international undersøgelse af elevers kompetencer i matematik og natur/teknologi i 4 klasse. Danmark har deltaget siden 2007. 

TIMSS 2023 gennemføres i regi af IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement). I alt deltager 56 lande i TIMSS 2023 med 4. klasse, herunder Norge, Sverige og Finland. I Danmark gennemføres undersøgelsen af Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU) ved Aarhus Universitet. Børne- og Undervisningsministeriet medfinansierer undersøgelsen.

TIMSS dækker både folkeskoler og frie grundskoler.

Sidst opdateret: 29. november 2024