Dimensioneringen af erhvervsuddannelserne skal sikre, at der optages et passende antal elever på de uddannelser, hvor mulighederne for at komme i oplæring hos en virksomhed og efterfølgende at finde beskæftigelse inden for faget er vanskelige.
Beslutningen om, hvilke uddannelser der dimensioneres og eventuelt tilhørende kvote for optaget af elever, foretages på baggrund af objektive og gennemsigtige kriterier. Kriterierne for dimensioneringen er udmøntet i lov om erhvervsuddannelser § 9 og bekendtgørelse om erhvervsuddannelser § 51.
Det er fra 2025 endvidere blevet muligt at anvende institutionsspecifik dimensionering, hvor en uddannelse på en konkret institution bliver dimensioneret. Det er kun uddannelser, der ikke er omfattet af national dimensionering, som kan blive omfattet af institutionsspecifik dimensionering.
Dimensioneringen gælder for optaget af elever uden uddannelsesaftale på grundforløbets 2. del og besluttes for et år ad gangen.
Læs mere om dimensionerede uddannelser
Info om dimensionerede uddannelser
- Retningslinjer for dimensionering (pdf)
- Oversigt over dimensionering, institutionsspecifik dimensionering og positivliste for skoleoplæring 2025 (pdf)
- Oversigt over dimensionering og positivliste for skoleoplæring 2024 (pdf)
- Oversigt over dimensionering og positivliste for skoleoplæring 2023 (pdf)
- Oversigt over dimensionering og positivliste for skoleoplæring 2022 (pdf)
- Oversigt over dimensionering og positivliste for skoleoplæring 2021 (pdf)
- Oversigt over dimensionering og positivlisten for skoleoplæring2020 (pdf)
- Oversigt over institutionsfordelte kvoter 2025 (pdf)
- Oversigt over institutionsfordelte kvoter 2024 (pdf)
- Oversigt over institutionsfordelte kvoter 2023 (pdf)
- Oversigt over institutionsfordelte kvoter 2022 (pdf)
- Oversigt over institutionsfordelte kvoter 2021 (pdf)
- Oversigt over institutionsfordelte kvoter 2020 (pdf)