Rapportens forside. Børn i leg i gymnastiksal.

Formål og frihed - Fem pejlemærker for Fælles Mål i folkeskolen

Forligskredsen bag folkeskoleloven indgik den 19. maj 2017 en aftale om at løsne bindingerne i Fælles Mål og gøre de 3170 færdigheds- og vidensmål vejledende. Efterfølgende nedsatte undervisningsminister, Merete Riisager, i oktober 2017 en rådgivningsgruppe, der skal rådgive ministeren og Undervisningsministeriet om implementeringen af ændringerne i Fælles Mål.

Denne publikation formidler fem pejlemærker som Rådgivningsgruppen er nået frem til. Pejlemærkerne vedrører øget lokal frihed, folkeskolens formål, undervisningens tilrettelæggelse, betydningen af faglige mål og den professionelle dømmekraft.

Formål og frihed - Fem pejlemærker for Fælles Mål i folkeskolen (pdf)

Sidst opdateret: 3. juli 2018