Ikke muligt at ansøge
Tilskud tildeles til kommuner efter en objektiv fordelingsnøgle.
Formål
Aftalepartierne er enige om udmøntningen af midlerne til et generelt løft af folkeskolen i 2021. Aftalepartierne vil i begyndelsen af 2021 drøfte udmøntningen af midlerne til et generelt løft af folkeskolen i 2022 og frem.
Det indebærer, at tilskuddet i 2021 fordeles til alle kommuner efter den enkelte kommunes andel af elever i folkeskolen, som den fremgår af Børne- og Undervisningsministeriets uddannelsesstatistik.
Puljens formål er at bidrage til et generelt løft af folkeskolen via flere lærere. Tilskuddet skal anvendes til ansættelse af lærere i folkeskolen. Ved folkeskolen forstås alle undervisningstilbud etableret under folkeskoleloven, herunder for eksempel også specialskoler, og derudover heltidsundervisning i ungdomsskoler og kommunale internationale grundskoler.
Midler til fordeling
Midler til fordeling i 2021 udgør i alt 399,6 millioner kroner.
Hvem kan deltage?
Tilskud tildeles kommuner efter objektive kriterier.
Til- og frameldingsfrist
Frist for indsendelse af til- og frameldingsblanketten er mandag den 18. januar 2021, klokken 13.00.
Har du spørgsmål?
Du kan finde spørgsmål og svar om puljen under ”Læs mere”.
Spørgsmål om selve til-/frameldingen eller administrationen af tilskuddet skal ske til puljesekretariatet, puljefou@uvm.dk.
Hvis du har indholdsmæssige spørgsmål, skal du rette henvendelse til Mikkel Skov Benthem Sørensen, telefon 23 26 58 74, e-mail.
Spørgsmål og svar
Må tilskuddet anvendes til ansættelse af flere lærere på specialskoler, interne skoler og andre tilbud?
Midlerne må anvendes til ansættelse af flere lærere i folkeskolen, herunder i specialklasser, på specialskoler, på interne skoler i dagbehandlingstilbud og på anbringelsessteder, og derudover i ungdomsskolernes heltidsundervisning og på kommunale internationale grundskoler.
Stilles der krav om fordelingen af de ekstra lærere mellem kommunens skoler?
Det er op til den enkelte kommune at beslutte, hvordan de ekstra lærere fordeles mest hensigtsmæssigt mellem kommunens skoler.
Hvilken form skal det revisorpåtegnede regnskab have? Skal det være et separat regnskab, eller kan det blot for eksempel være en sætning i revisorpåtegningen på det ordinære regnskab, som bekræfter, at tilskuddet er lagt oven i det vedtagne budget for 2020?
Kommunerne skal ved tilskud på 500.000 kroner eller derover aflægge et særskilt revisorpåtegnet regnskab for anvendelsen af tilskuddet, herunder afgive erklæring om, at tilskuddet er anvendt til lærere i form af løn- og pensionsudgifter, relaterede udgifter i direkte tilknytning til lærere samt eventuelt udgifter til det revisorpåtegnede regnskab.
Regnskabsaflæggelsen skal ske i det regnskabsskema, som udsendes med bevillingsbrevet og vejledningen om puljen, og som fra tidspunktet for udsendelse af bevillingsbrevet kan findes på ministeriets webside.
Stilles der krav om, at midlerne anvendes til læreruddannet og fastansat personale?
Tilskuddet skal anvendes til ansættelse af lærere i folkeskolen herunder i specialklasser, på specialskoler, på interne skoler i dagbehandlingstilbud, på anbringelsessteder og derudover i ungdomsskolernes heltidsundervisning og på kommunale internationale grundskoler. Det er kommunalbestyrelsens ansvar at sikre, at de ansatte lærere lever op til de kvalifikationskrav, som er fastsat for lærere i folkeskolelovens § 28 og § 30 b, stk. 1. Det gælder uanset, om lærerne er ansat på baggrund af disse tilskudsmidler eller andre midler.
Det er hensigten, at midlerne skal bruges til at sikre flere lærere i folkeskolen, hvorfor midlerne fortrinsvist skal anvendes til fastansættelser og kun undtagelsesvist til tidsbegrænsede stillinger. Både heltids- og deltidsansættelser er mulige.
Det fremgår, at tilskuddet skal anvendes til lærere i folkeskolen i form af løn- og pensionsudgifter, men det kan også anvendes til afledte udgifter i direkte tilknytning til de nyansatte lærere. Hvad forstås der ved afledte udgifter i denne forbindelse?
Afledte udgifter til de nyansatte lærere kan eksempelvis være omkostninger forbundet med rekruttering eller indkøb af it-udstyr til de nyansatte. Det bemærkes, at det er den politiske forventning, at afledte udgifter holdes på et minimum.
Vil der være krav om, at kommunerne særskilt dokumenterer anvendelsen af den del af midlerne, der ikke anvendes direkte til løn- og pensionsudgifter til lærere, det vil sige den del, der anvendes til afledte udgifter i tilknytning til de nyansatte lærere?
Det er et krav, at kommunerne ved aflæggelse af regnskab skal redegøre for anvendelsen af tilskuddet opgjort på udgiftstyper, herunder de udgifter, som ikke direkte går til løn- og pensionsudgifter.
Hvordan vil midlerne konkret blive udmøntet? Hvornår kan kommunerne forvente, at midlerne bliver tilgængelige?
Der udarbejdes en vejledning om puljen, som udsendes sammen med bevillingsbrevet. Midlerne forventes endeligt udmøntet ultimo januar 2021.
Kan midlerne gå til at dække øget ressourcebehov relateret til COVID-19?
Hensigten med de afsatte midler til generelt løft af folkeskolen er, at kommunerne ansætter flere lærere i folkeskolen. Hvordan de ekstra ressourcer specifikt anvendes, afgøres af kommunerne inden for rammerne af de generelle tilskudsvilkår. Der kan for eksempel være tale om en ekstra indsats for at dække faglige huller hos elever som følge af skolelukningerne, men midlerne kan også anvendes på andre områder, hvor der er behov.
Det fremgår af finansloven for 2021, at midlerne kan "… anvendes til afledte udgifter i direkte tilknytning til de ansatte lærere (for eksempel til IT), dog skal afledte udgifter holdes på et minimum." Hvordan skal "et minimum" fortolkes?
Hensigten med midlerne er at sikre flere lærere i folkeskolen. Det er derfor den politiske forventning, at afledte udgifter begrænses til det, der er absolut nødvendigt for, at de ansatte lærere kan fungere i deres stilling.
Det fremgår af finansloven for 2021, at "tilskuddet skal fortrinsvist anvendes til fastansatte lærere." Hvordan skal "fortrinsvist" fortolkes?
Det politiske ønske er, at midlerne fortrinsvist anvendes til fastansatte lærere, således at der sikres et generelt løft af folkeskolen.
Der kan være situationer i enkelte kommuner, hvor særlige omstændigheder gør det nødvendigt at anvende tilskudsmidler på tidsbegrænsede ansættelser. Det er også i denne situation kommunalbestyrelsens ansvar at sikre, at lærerne lever op til de kvalifikationskrav, som er fastsat for lærere i folkeskolelovens § 28 og § 30 b, stk. 1.
Midlerne i 2020 skulle komme oven i kommunens vedtagne budget på folkeskoleområdet. Hvordan forholder dette sig for midlerne i 2021?
Modsat udmøntningen af puljen for 2020 stilles ikke som krav, at tilskuddet kommer oveni kommunens vedtagne budget på folkeskoleområdet i 2021.
Materiale om puljen
- Brev til kommuner om til-/framelding til statslig pulje til et generelt løft af folkeskolen i 2021 (pdf)
- Foreløbig fordelingsliste: Pulje til et generelt løft af folkeskolen i 2021 (pdf)
- Til-/frameldingsblanket: Pulje til et generelt løft af folkeskolen i 2021 (skabelon) (pdf)
- Vejledning og pulje til et generelt løft af folkeskolen, 2021 (pdf)
- Regnskabsskema for pulje til et generelt løft af folkeskolen, 2021 (xlsx)