Afgørelsen efter barnets lov kan enten være en afgørelse om anbringelse på børne- og ungehjemmet eller en afgørelse om barnets eller den unges behov for støttende indsatser i form af pædagogisk støtte og behandling.
Afgørelsen efter folkeskoleloven er en afgørelse om henvisning til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand.
Der er to måder at henvise elever til specialundervisningstilbud på børne- og ungehjem på. Det kan ske ved, at et barn eller en ung er anbragt eller skal anbringes på det pågældende børne- og ungehjem, eller hvis det er vurderet, at barnet skal henvises som dagelev til tilbuddet.
Der kan kun henvises til et specialundervisningstilbud på et børne- og ungehjem i en anden kommune efter forudgående aftale med beliggenhedskommunen.
Henvisning af anbragte børn
For at henvise et anbragt barn eller ung til et specialundervisningstilbud på et børne- og ungehjem kræver det:
- at eleven er anbragt eller skal anbringes på det pågældende børne- og ungehjem efter barnets lov og
- at der er truffet afgørelse om, at det vil være mest hensigtsmæssigt at undervise eleven i specialundervisningstilbuddet på dette børne- og ungehjem. Det vil sige, at eleven har så store vanskeligheder, at det vurderes at være mest hensigtsmæssigt, at eleven i en kortere eller længere periode modtager undervisning på specialundervisningstilbuddet som en integreret del af det samlede tilbud i børne- og ungehjemmet. Beslutningen om at undervise eleven på specialundervisningstilbuddet på børne- og ungehjemmet kræver en afgørelse om henvisning til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand efter folkeskoleloven.
Henvisning af dagelever
For at henvise en dagelev til et specialundervisningstilbud på et børne- og ungehjem kræver det:
- at eleven ikke bor på det pågældende børne- og ungehjem, men bliver dagelev på tilbuddet, idet at der både er truffet en afgørelse om støttende indsatser i form af pædagogisk støtte og behandling efter barnets lov og
- at der er truffet en afgørelse om specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand efter folkeskoleloven. Det valgte tilbud skal være egnet til at imødekomme både elevens behov for pædagogisk støtte og behandling efter barnets lov og elevens behov for specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand. Der skal være en god sammenhæng mellem de afdækkede behov og tilbuddet, således at der ikke anvendes en mere vidtgående indsats end nødvendigt. Det skal være vurderet, at elevens undervisningsbehov matcher med den målgruppe, der er for specialundervisningstilbuddet på børne- og ungehjemmet.
Pædagogisk-psykologisk vurdering
Det er en betingelse for henvisning til et behandlings- og specialundervisningstilbud, at der på baggrund af en PPV er truffet afgørelse om henvisning til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand.
Viser PPV’en, at eleven har behov for specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand, skal vurderingen indeholde et forslag til den nærmere ordning af specialundervisning og specialpædagogisk bistand.
Det er den kommune, hvor eleven aktuelt modtager sin undervisning, der er ansvarlig for den pædagogisk-psykologiske rådgivning. Det er derfor denne kommune, der skal udarbejde den PPV, som danner grundlag for afgørelsen om henvisning til et behandlings- og specialundervisningstilbud.
Lovgivning og relevante paragraffer
- Lov om folkeskolen (retsinformation.dk)
- Bekendtgørelse af barnets lov (retsinformation.dk)
- Bekendtgørelse om specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand og kvalitetsaftaler m.v. i behandlings- og specialundervisningstilbud og på børne- og ungehjem (retsinformation.dk)
- Bekendtgørelse om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand (retsinformation.dk)
- Vejledning om behandlings- og specialundervisningstilbud og specialundervisningstilbud på børne- og ungehjem kapitel 3