Ungdomsuddannelsen for unge med særlige behov (stu) er med sine cirka 5.500 elever hjørnestenen i uddannelsen af unge med særlige behov. For størstedelen af de unge er det den eneste uddannelse, de får. Uddannelsen er derfor et afgørende afsæt for deres voksenliv, arbejdsliv, fritidsliv og sociale liv.
De unge skal godt videre efter deres uddannelse
Stu-målgruppen oplever typisk flere udfordringer i deres liv end gennemsnittet af en ungdomsgeneration, og eleverne har derfor behov for individuel tilrettelæggelse af deres uddannelsesforløb, så de får de bedste mulige forudsætninger.
Unge med særlige behov skal have mere indflydelse på deres uddannelse
Aftalen indebærer, at de unge har ret til at vælge imellem flere tilbud. Kommunen skal derfor præsentere de unge for flere relevante stu-tilbud, og de unge sikres fra 2025 yderligere indflydelse ved, at de også får mulighed for at komme med et alternativt forslag, som kommunen skal tage stilling til. Aftalen indebærer også, at kommunerne skal være opmærksomme på måden, de unge inddrages på i både visitationsprocessen og i den løbende tilrettelæggelse af uddannelsen, så de unge har reel medbestemmelse.
For at give de unge og deres familier et overblik over uddannelsesmulighederne, etableres der en portal over de stu-udbydere, kommunerne samarbejder med inklusiv kommunernes egne stu-tilbud. Portalen går i luften den 1. januar 2025.
Kvalitetsaftaler og kvalitetsparametre
Med aftalen er kommunernes myndighedsansvar over for både elever og uddannelsessteder tydeliggjort. Der er indført en ny skabelon til kvalitetsaftaler, som kommunen kan bruge, og der er udarbejdet centrale anbefalinger til kvalitetsparametre med inddragelse af relevante interessenter. Anbefalingerne skal understøtte kommunernes mulige kvalitetskrav til uddannelsesstederne i kvalitetsaftalen og i kommunernes eventuelle og uvildige tilsyn med uddannelsesstederne.