Hop til indhold

Det konkrete mål med dette projekt er at udvikle standarder, der kan gøre det lettere for lærere og pædagoger:

  • At dele undervisningsforløb, når de skifter job
  • At vurdere læringsressourcer 
  • At fremsøge og låne materialer

Én af udfordringerne ved at dele undervisningsforløb, når man skifter job til en kommune, der anvender en anden læringsplatform, er for eksempel, at der ikke er de samme beskrivelsesfelter i læringsplatformene. En anden udfordring kan være, at digitale læringsressourcer anvender forskellige terminologier, og det kan gøre det svært at vurdere, hvilke læringsressourcer der er bedst til formålet.

Med dette projekt, der består af tre dele, søges disse udfordringer løst ved at udvikle standarder til leverandører af læringsplatforme og digitale læremidler. Grundlaget er en større analyse af feltet foretaget af konsulentfirmaet Rambøll Management, i forlængelse af brugerportalinitiativet. De tre projekter er:

  1. Udvekslingssprog 
    Med initiativet videreudvikler og formidler vi et fælles udvekslingssprog for begreberne mål, plan, indhold og evaluering. Når sproget er udviklet, skal vi afprøve det i praksis, før det omsættes til standarder, som leverandørerne kan anvende i it-systemerne. Vi forventer, at standarderne kan anvendes af leverandørerne af digitale læringsressourcer og læringsplatforme fra ultimo 2018.
  2. Vurdering af læringsressourcer gennem brug af kvantitative vurderingskriterier 
    Med de nye læringsplatforme får det pædagogiske personale adgang til langt flere materialer og undervisningsforløb, som de kan lade sig inspirere af. Bag anvendelsen af materialerne gemmer sig eksempelvis data om, hvor mange gange og i hvilken kontekst materialet bliver anvendt. Formålet med initiativet er at udarbejde en analyse af markedets muligheder for at udvikle løsninger, der kan vise disse data, samt implementere nødvendige standarder. Vi forventer, at standarderne vil blive udviklet, hvis analysen viser et muligt marked, så markedet kan tage standarderne i brug ultimo 2018.
  3. Fremsøgning og lån af materialer 
    Når det pædagogiske personale skal anvende lånte materialer, er der ek-sempler på kommuner, hvor det pædagogiske personale skal anvende flere forskellige arbejdsprocesser og systemer for at løse denne opgave. Med dette initiativ udvikles indledningsvist en arkitektur for, hvordan standarder om fremsøgning og lån af materialer, kan udveksles mellem læringsplatforme og biblioteks-/og CFU-systemer. Målet er at udvikle standarder, så data om lån af materialer kan sendes mellem systemer og dermed gøre det muligt for markedet at udvikle løsninger, hvor det pædagogiske personale kan nøjes med én arbejdsgang, når de skal låne materialer.  Projektet etableres som et samarbejde mellem Danskernes Digitale Bibliotek (DDB), Dansk BiblioteksCenter (DBC), Center for Undervisningsmidler (CFU), STIL og KL.

Når projektet er gennemført, har vi skabt et bedre fundament for, at markedet kan anvende et fælles sprog for begreberne mål, plan, indhold og evaluering. Markedet får mulighed for at bruge kvantitative vurderingskriterier samt udvikle funktioner, der gør det lettere for det pædagogiske personale at fremsøge og låne materialer.

Brugerportalinitiativet

I forlængelse af Folkeskolereformen blev der indgået aftale om et fælles brugerportalinitiativ for folkeskolen, der blandt andet indebærer implementering af læringsplatforme på alle folkeskoler inden udgangen af 2017. Vi forventer et øget behov for let adgang til at fremsøge og dele digitale læringsressourcer og læringsforløb. Dette projekt sikrer, at læringsforløb og læringsressourcer bedre kan deles og flyde optimalt mellem læringsportaler.