Hop til indhold

Med trepartsaftalen om arbejdsmarkedsintegration kom der i stigende grad fokus på brugen af AMU i forhold til beskæftigelsesindsatsen for flygtninge og indvandrere. I dag indgår AMU derfor som en del af den formelle uddannelse i den nye integrationsgrunduddannelse (IGU). AMU-udbyderne vil derfor opleve, at der i højere grad end tidligere vil være tosprogede kursister på AMU-kurserne.

Der vil være flere tosprogede i AMU’s målgruppe, som kan følge undervisningen, uden særlige behov. Men for nogle tosprogede og særligt nyankomne flygtninge og indvandrere, kan det være en udfordring at følge den faglige undervisning på dansk, da undervisningen ofte vil være præget af blandt andet før-faglige ord. Før-faglige ord er de ord, som på den ene eller anden måde hører til et fagsprog, og som der er en forventning om, at man som kursist kender fra tidligere erfaringer. Hvis man som kursist ikke kender disse ord, kan det være svært at følge med i undervisningen.

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet udbyder derfor i november et kursus i sprogfokuseret fagundervisning målrettet AMU-faglærere, der har behov for inspiration, nye værktøjer og metoder i forhold til at tilrettelægge deres undervisning, så også personer, der ikke mestrer det før-faglige sprog, kan følge med.

Der vil blive afholdt et kursus d. 28. november i Århus og et d. 30. november i København – tilmeldingsfrist er d. 10. november 2017.

Læs invitation til og beskrivelse af kurset (pdf).