Mængden af faglige mål skal nedbringes, og indholdet i læreplaner og fagbilag skal gøres mindre kompleks, så det i fremtiden bliver lettere for underviserne på landets fgu-skoler at omsætte de faglige mål til god og motiverende undervisning. Derudover skal det tydeliggøres i de faglige mål, hvordan undervisningen kan tilrettelægges mere praksisbaseret. Sådan lyder nogle af de anbefalinger, som en arbejdsgruppe netop har afleveret til børne- og undervisningsministeren.
Arbejdsgruppen har haft til formål at gennemføre et eftersyn af de 21 læreplaner, fagbilag og de 15 didaktiske principper, der blev opstillet ved etableringen af fgu-institutionerne i 2017.
"Fgu-skolerne rundt omkring i landet gør en kæmpe forskel for en masse unge. Meget lykkes, og vi kan se, at rigtig mange unge kommer videre i uddannelse eller beskæftigelse bagefter. Jeg glæder mig til at læse arbejdsgruppens bud på, hvordan vi kan hjælpe skolerne med at skabe en endnu bedre undervisning. Det er meget vigtigt for regeringen, at vi hjælper de 43.000 unge, som hverken er i uddannelse eller arbejde. For mange af dem kan fgu være vejen videre,” siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye.
Formand Camilla Hutters, leder af Nationalt Center for Erhvervspædagogik ved Københavns professionshøjskole lægger vægt på, at det i særdeleshed har været vigtigt for arbejdsgruppen at sikre, at læreplaner, fagbilag og didaktiske principper i endnu højere grad understøtter den særlige pædagogik og didaktik, der er på fgu:
”Anbefalingerne kommer med nogle meget konkrete bud på, hvordan læreplaner, fagbilag og didaktiske principper kan blive mere enkle og spille bedre sammen. Dokumenterne blev udarbejdet, før fgu startede op i august 2019, og i dag har vi en meget bedre viden om, hvad der fungerer, og hvor der er brug for ændringer. Målet er at gøre det lettere for lærerne at samarbejde om undervisningen og mere gennemskueligt både for eleverne og for ungdomsuddannelserne hvilke kompetencer man får med sig fra en fgu-uddannelse” siger formand for arbejdsgruppen Camilla Hutters.
Arbejdsgruppen anbefaler:
- Udformning og indhold i læreplaner og fagbilag skal gøres mindre kompleks
- Mængden af faglige mål skal nedsættes og tilknytningen til praksisbaseret undervisning forstærkes
- Der skal være bedre sammenhæng mellem mål, indhold og de afsluttende prøver
- De didaktiske principper skal forenkles, og der skal skabes en tydeligere sammenhæng til grundkernen af fgu’s opgave
- Det videre arbejde med revision og udvikling af fagbilag, læreplaner og didaktiske principper kræver god organisering og inddragelse
Arbejdsgruppen blev nedsat af Børne og Undervisningsministeriet som en del af ét af de fire initiativer, børne- og undervisningsministeren har igangsat for at understøtte implementeringen af fgu-reformen fra 2017.
Arbejdsgruppen består både af eksperter inden for området, undervisere og ledere på fgu-skoler samt repræsentanter fra de forskellige uddannelsesinstitutioner, der efterfølgende skal tage imod elever fra fgu.
Regeringen har på baggrund af anbefalingerne besluttet at begynde på arbejdet med de didaktiske principper i 2024. Der er endnu ikke truffet beslutning om hvorvidt og hvornår, der skal arbejdes videre med de øvrige dele af arbejdsgruppens anbefalinger.
Aftale om styrket fgu
Fgu-institutionerne arbejder med at styrke unges faglige, sociale eller personlige kompetencer igennem et inkluderende læringsmiljø, så de bliver rustet til at komme videre i uddannelse eller beskæftigelse.
Regeringen og alle Folketingets partier indgik den 21. november 2023 en aftale om at styrke fgu-institutionerne, så de er mere fagligt og økonomisk stabile, samt at give fgu-institutionerne øget frihed til at tilrettelægge uddannelsen efter det, der giver mening lokalt.