Ekspertgruppen for Fagfornyelsen har afleveret deres beslutningsgrundlag til børne- og undervisningsministeren og folkeskoleforligskredsen, og de giver blandt andet anbefalinger til et nyt format for folkeskolens fagplaner. Folkeskoleforligskredsen skal i starten af 2025 drøfte ekspertgruppens anbefalinger, inden de træffer beslutning om rammerne for det videre arbejde med Fagfornyelsen. Ekspertgruppen har blandt andet haft til opgave at udarbejde et format for fagplanerne, hvor det samlede antal mål ikke må overstige 10 pct. af de nuværende mål.
Ekspertgruppens anbefalinger og Fagfornyelsen handler om at forny fagene og gøre undervisningen mere engagerende og praktisk. Ekspertgruppen anbefaler blandt andet, at de nye fagplaner får en tydelig sammenhæng mellem folkeskolens formål og fagenes formål og indhold, og at formatet er overskueligt og lettilgængeligt.
”De nye fagplaner skal først og fremmest give lærerne mere frihed til at bruge deres professionelle dømmekraft til at tilrettelægge undervisningen, så det giver mening i den enkelte klasse. Det er bl.a. derfor vi skal gøre op med de utallige mål, der er nu, og fokusere på fagenes kernestof. Det glæder mig, at ekspertgruppen lægger op til at gøre undervisningen mere praktisk orienteret og virkelighedsnær. Det kan være med til at engagere eleverne og give dem lyst til at lære,” siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye.
”Vores ambition for formatet for fagplaner er, at de kan bidrage til at sætte eleverne, fagene og skolens fællesskab i centrum for at skabe en undervisning, der engagerer eleverne, åbner deres verden, er dannende og giver dem lyst og mod til at gribe verden”, siger rektor, UC Syd og del af formandsskabet for ekspertgruppen Alexander von Oettingen.
”Vi har givet anbefalinger til et format for de nye fagplaner. Nu skal rammen udfyldes, så man kan se undervisningen i de enkelte fag for sig. De nye fagplaner skal give mening i skolens hverdag, og her bliver den fortsatte inddragelse af lærere, børnehaveklasseledere og elever helt afgørende”, siger områdechef for grundskole, Danmarks Evalueringsinstitut og del af formandsskabet for ekspertgruppen, Lise Tingleff Nielsen.
Nedslag i ekspertgruppens anbefalinger
- Et enkelt format for folkeskolens fagplaner, der skal være indbydende og let at bruge for lærerne og skabe en tæt kobling til folkeskolens formål gennem fokus på elevernes engagement, myndighed og kundskaber.
- Fagplaner, der sætter fokus på faglig fordybelse, elevernes medbestemmelse og fællesskaber, og hvor eleverne i højere grad skal arbejde praktisk orienteret og virkelighedsnært.
- Sammenhæng mellem indholdet i folkeskolens fagplaner og folkeskolens test og prøver
- Teknologiforståelse som ny faglighed i folkeskolen integreres i dansk, matematik og natur/teknologi.
- Videre tilrettelæggelse og gennemførsel af Fagfornyelsen med en ekspertgruppe og et udviklingsprogram.
Læs mere
Baggrund for ekspertgruppens arbejde
Ekspertgruppen blev nedsat i forbindelse med Aftale om folkeskolens kvalitetsprogram af 19. marts 2024, hvor det blandt andet blev besluttet at erstatte de nuværende læreplaner med nye fagplaner. Ekspertgruppen fik til opgave at udvikle et enkelt format for de nye fagplaner, som skal tage udgangspunkt i fagenes formål og kernestof.
Ekspertgruppens medlemmer
-
Alexander von Oettingen, rektor, UC Syd (forperson)
-
Lise Tingleff Nielsen, områdechef for grundskole, Danmarks Evalueringsinstitut (forperson)
-
Ane Qvortrup, professor, Syddansk Universitet
-
Dennis Hornhave, undervisnings- og udviklingsansvarlig hos Skoletjenesten Kolding/Kolding Stadsarkiv
-
Helle Bjerg, skoleleder, Skolen på Grundtvigsvej, Frederiksberg Kommune
-
Ida Geertz-Jensen, formand for folkeskolesektionen, Dansklærerforeningen, lærer, Slotsparkens Friskole, Jægerspris
-
Lene Tanggaard, rektor, Designskolen Kolding, professor, Aalborg Universitet
-
Peter Staun Kastholm, direktør, Træningsskolens Arbejdsmarkedsuddannelser
-
Thomas Illum Hansen, forskningschef, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Næste skridt i arbejdet med Fagfornyelsen
Ekspertgruppens anbefalinger vil blive drøftet med parterne i Sammen om Skolen og i folkeskoleforligskredsen. Folkeskoleforligskredsen træffer beslutning om rammerne for udviklingen af de nye fagplaner, som skal udarbejdes af 21 fagudvalg bestående af lærere og fagdidaktikere.
Frem mod 2027 udvikler fagudvalgene de nye fagplaner. Fagudvalgene vil løbende inddrage sektoren og øvrige interessenter, der kan bidrage til at kvalificere fagudvalgenes arbejde.
Folkeskolens nye fagplaner træder i kraft fra skoleåret 2027/2028.