Hop til indhold

Flere elever får i dag et specialundervisningstilbud end tidligere. Samtidig oplever mange lærere, at et stigende antal elever har behov for støtte i almenundervisningen.

Der er derfor et ønske fra både kommuner og folkeskolens parter om, at der i lovgivningen på inklusion- og specialundervisningsområdet er større fokus på forebyggende tidlige indsatser og mindre fokus på individuel støtte til den enkelte elev. Formålet er, at flere elever kan udvikle sig fagligt og trives i almenundervisningen.

Med det afsæt skal en ekspertgruppe med Anne Vang, rektor på Københavns Professionshøjskole, i spidsen komme med anbefalinger til justeringer af de lovgivningsmæssige rammer for inklusion og specialundervisning. Anne Vang har tidligere arbejdet med børneområdet som henholdsvis direktør med ansvar for børn og kultur i Ballerup Kommune og børne- og ungdomsborgmester i Københavns Kommune.

”Vi ønsker en folkeskole, hvor der er plads til skoledistriktets børn. I dag er der for mange elever med særlige behov, der bliver flyttet til specialundervisningstilbud væk fra deres lokale folkeskole. Det skal ændres, men det kræver en folkeskole, der kan mere for flere. Udviklingen er allerede i gang i flere kommuner. Men det tager tid, og det kræver ressourcer og de rette kompetencer. Samtidig må lovgivningen ikke spænde ben for udviklingen. Derfor ser jeg frem til at få helt konkrete bud på, hvordan loven kan understøtte, at folkeskolen kan mere for flere,” siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye.

”Jeg glæder mig enormt meget til arbejdet i ekspertgruppen og til at møde de dygtige folk i den. Ambitionen er, at vi skal foreslå helt konkrete ændringer af lovgivningen, så den støtter bedre op om skolernes arbejde både med inkluderende børnefællesskaber og de individuelle børn i dem. Det er en virkelig vigtig opgave.” siger Anne Vang, rektor på Københavns Professionshøjskole og formand for ekspertgruppen.

Konkret skal ekspertgruppen se på reglerne for henvisning til specialundervisning, herunder grænsen for, hvornår støtte kan defineres som specialundervisning. I dag er grænsen på mindst 9 ugentlige timers støttebehov for en elev. Herudover skal ekspertgruppen se på reglerne for den pædagogisk psykologiske vurdering, som i dag skal igangsættes, når en skoleleder antager, at en elev har et støttebehov over 9 timer om ugen. Gruppen skal samtidig se på reglerne for sygeundervisning og undersøge, hvordan eksisterende regler administreres i praksis.

Ekspertgruppen nedsættes i forlængelse af folkeskoleaftalen fra marts 2024, og den skal komme med sine anbefalinger i første kvartal af 2025. Anbefalingerne skal kunne holdes inden for de eksisterende statslige og kommunale økonomiske rammer.

Ekspertgruppens medlemmer

  • Anne Vang, rektor på Københavns Professionshøjskole.
  • Nina Eg Hansen, kommunaldirektør i Frederiksberg Kommune.
  • Caroline Adolphsen, juraprofessor, Aarhus Universitet.
  • Lise Gry Beder, ankechef i Ankestyrelsen.
  • Hans Jørn Søberg, PPR-chef i Svendborg Kommune.
  • Christian Hyltoft Hellum, skoleleder på Katrinebjergskolen i Aarhus Kommune.
  • Mogens Dalsgaard Myklebust, pædagogisk vejleder i Charlottegårdens kompetencecenter, Københavns Kommune.
  • William Korte, formand i Sammenslutningen af Unge Med Handicap (SUMH) og lærerstuderende.