Hop til indhold

Resultaterne fra Folkeskoles Nationale Overgangstests 2024/2025 er på niveau med resultaterne sidste år. Dog er der en større spredning i resultaterne mellem eleverne, hvor flere elevers resultater befinder sig i top og bund af skalaen i både læsning og matematik. Resultaterne giver en status for de nationale mål for folkeskolens udvikling i forhold til elevernes faglige resultater. 

”At kunne læse og regne er nogle af de mest elementære kundskaber, elever skal lære i grundskolen. Derfor er det godt, når flere ligger i toppen af skalaen, men mest af alt er det alvorligt, når flere elever ligger i bunden. Det viser, at det var den helt rigtige beslutning at afsætte 500 millioner kroner i folkeskoleaftalen til at hjælpe de folkeskoleelever, der har det sværest i dansk og matematik. Og at sætte yderligere ind med knap 40 millioner til efteruddannelse af læse- og matematikvejledere i de kommuner, der har mest brug for dem,” siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye.

Andelen af de allerdygtigste elever er ifølge resultaterne steget i både læsning og matematik på alle klassetrin i forhold til andelen i 2023/2024. Dermed er folkeskolen i år på vej i den rigtige retning for et af i alt fire resultatmål for folkeskolens udvikling (se boks 1).

Andelen af elever med en enten god, rigtig god eller fremragende præstation er stort set på niveau med andelen i 2023/2024 og befinder sig stadig under de 80 pct. som er målet for folkeskolen.

I læsning er der et mindre fald i andelen af elever, der er gode til at læse på 3. og 4. klassetrin, mens der er en mindre stigning i andelen på 6. klassetrin.

I matematik er der en mindre stigning i andelen af elever, der er gode til at regne på 2. og 4. klassetrin, mens der er et mindre fald på 7. og 8. klassetrin.

Andelen af elever med en ikke tilstrækkelig eller en mangelfuld præstation er steget på de fleste klassetrin i læsning og på alle klassetrin i matematik. I læsning i 2. klasse ses dog en lille reduktion i andelen af elever med en ikke tilstrækkelig eller en mangelfuld præstation.

Set i sammenhæng med udviklingen i andelen af de allerdygtigste elever, viser resultaterne af Folkeskolens Nationale Overgangstest, at der er sket en spredning i elevernes resultater, hvor flere elever end tidligere befinder sig enten over eller under den gennemsnitlige præstation i både læsning og matematik.

Se resultaterne for Folkeskolens Nationale Overgangstests 2024/2025 (uddannelsesstatistik.dk)

De nationale mål for folkeskolen

Børne- og Undervisningsministeriet følger årligt op på udviklingen i forhold til de tre nationale mål for folkeskolen om elevernes faglige og trivselsmæssige udvikling

De nationale mål for folkeskolen

  1. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan.
    1.1 Mindst 80 procent af eleverne skal være gode til at læse og regne i de nationale test.
    1.2 Andelen af de allerdygtigste elever i læsning og matematik skal stige år for år
  2. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater.
    2.1 Andelen af elever med dårlige resultater i de nationale test for læsning og matematik uanset social baggrund skal reduceres år for år.
  3. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis.
    3.1 Elevernes trivsel skal øges. 

De nationale resultatmål for elevernes faglige resultater følges via Folkeskolens Nationale Overgangstest og de tidligere nationale test.

  • Elever er gode til at læse og regne, når de opnår et af følgende resultater: "God præstation", "Rigtig god præstation" eller "Fremragende præstation".
  • Elever er blandt de allerdygtigste til at læse og regne, når de opnår følgende resultat: "Fremragende præstation".
  • Elever med dårlige resultater i læsning og matematik opnår et af følgende resultater: "Ikke tilstrækkelig præstation" eller "Mangelfuld præstation".

Folkeskolens Nationale Overgangstest

Folkeskolens Nationale Overgangstest gennemføres i en overgangsperiode fra skoleåret 2022/2023 til og med 2025/2026. Testene er obligatoriske at gennemføre i læsning på 2., 3., 4., 6. og 8. klassetrin og i matematik på 2., 4., 6., 7. og 8. klassetrin.

Resultaterne på skole-, kommune- og landsniveau er opgjort for både læsning og matematik på den kriteriebaserede skala, som inddeler elevernes præstationer i seks niveauer:

  • Fremragende præstation
  • Rigtig god præstation
  • God præstation
  • Jævn præstation
  • Mangelfuld præstation
  • Ikke tilstrækkelig præstation

I skoleåret 2023/2024 lå testresultaterne på de fleste klassetrin markant under testresultaterne fra skoleåret 2022/2023. Sammenligning af resultaterne fra 2022/2023 med resultaterne fra skoleårene 2023/2024 og 2024/2025 skal ses i sammenhæng med, at testperioden i 2022/2023 lå 10 uger senere i skoleåret end i 2023/2024 og 2024/2025.

Fra skoleåret 2026/2027 tages Folkeskolens Nationale Færdighedstest i brug.