Hop til indhold

Jeg forstår godt, at der er stærke følelser på spil, når det handler om en studieretning i græsk og latin.

Fag med så dybe historiske rødder. Som fuldstændig undtagelsesvist har modtaget tilskud siden 2005. Som den eneste ud af 18 forskellige studieretninger på STX. Det tilskud foreslår vi i regeringen nu at fjerne.

Det gør vi ikke, fordi vi er ligeglade med, at der er mulighed for at lære græsk og latin på gymnasiet. Selvfølgelig er vi ikke det. Men i dag har vi mange små fag, som ikke får ekstra støtte, selvom de også har få elever. IT og virksomhedsøkonomi, russisk, kinesisk, geovidenskab, arkitektur og design er blot nogle af de fag, der lever inden for gymnasiets normale økonomiske rammer. Ingen af dem modtager særtilskud. Hvorfor skal græsk og latin have en særlig behandling, når andre små fag må klare sig selv?

Det er simpelt: Vi ønsker at skabe et retfærdigt og gennemskueligt system, hvor alle fag stilles lige. Når vi taler om dannelse, handler det ikke kun om at bevare enkelte fag eller tilskud. Det handler om at sikre, at vores uddannelsessystem er i balance økonomisk. Og er fordelt fair over hele landet. Derfor omfordeler vi nu penge fra særtilskud til yderområdernes gymnasier og handelsskolerne. Som for eksempel Frederikshavn Handelsskole, der står til at få et 5 millioner kroner større tilskud fremover, end den gør i dag. Det er nødvendige ændringer for at sikre, at vi kan tilbyde kvalitetsuddannelse i hele landet.

Jeg ved, at mange lærere brænder for deres fag, og jeg respekterer den faglige stolthed. Men som minister er det min opgave at se på helheden. Vi skal prioritere vores ressourcer på en måde, der kommer flest muligt til gode. Det betyder, at vi nogle gange må tage afsked med særordninger. Så vi får et mere retfærdigt og moderne uddannelsessystem over hele linjen.