Hop til indhold

Psykolog Søren Kjeldsen skrev forleden et indlæg i denne avis imod mit forslag om at styrke lærernes mulighed for at gribe fysisk ind, når undervisningen saboteres, eller elever chikaneres. Men jeg vil fastholde, at lærerne rent faktisk får mulighed for at være de voksne i klasselokalet. Der er intet forkert i at følge en dreng ud af klasselokalet, som har kaldt læreren for luder, eller gribe ind, hvis en pige nægter at slukke for en larmende youtubevideo midt i tysktimen.

Lærere, forældre og elever peger samstemmende på, at der generelt er for meget uro og støj i klasseværelset. Det bliver umuligt for lærerne at gennemføre undervisning og for eleverne at koncentrere sig.

Fysisk indgriben skal selvfølgelig aldrig være første udvej – den er et redskab, der bruges, når alle andre tiltag er udtømt, og ro og orden i klassen er truet. Jeg har fuld tillid til, at lærere og pædagoger kan bruge deres sunde fornuft og foretage et fagligt skøn.

Der er indført lignende tiltag i Norge. Jeg har diskuteret sagen flere gange med min norske kollega og er blevet overbevist om, at vi skal i samme retning. Disciplin er ikke et fyord. Autoritet er godt. Vi skal fokusere på fællesskabet og sikre, at klasselokalet er et trygt sted for alle.