Kort om trivselsmålingen: Hvem skal gennemføre den, og hvordan er den udformet?

Alle folkeskoler og specialskoler skal hvert år gennemføre en trivselsmåling blandt eleverne i børnehaveklassen til og med 9. klasse. Trivselsmålingen er indført som led i folkeskolereformen, hvor et af resultatmålene er, at elevernes trivsel skal øges.

På mellemtrinnet og i udskolingen (4.-9. kl.) får eleverne 40 spørgsmål, og i indskolingen (0.-3. kl.) får eleverne 20 mere enkle spørgsmål. For eleverne i 4.-9. indgår 29 af spørgsmålene i beregningen af den gennemsnitlige trivsel samt til at danne fire indikatorer: Social trivsel, faglig trivsel, opfattelse af ro og orden samt opfattelse af støtte og inspiration. Både den gennemsnitlige trivsel samt de fire trivselsindikatorer måles på en skala fra 1 til 5, hvor 1 er den lavest mulige trivsel, og 5 er den højest mulige trivsel.

Den første måling blev gennemført i foråret 2015, og således er trivselsmålingen gennemført i foråret 2018 den fjerde af sin slags.

Trivslen i år 2018

Resultaterne af den seneste trivselsmåling i folkeskolen viser, at elevernes trivsel er stort set uændret siden sidste og forrige år. Elevernes generelle trivsel ligger gennemsnitligt på 3,8.
På de fire trivselsindikatorer varierer gennemsnittet fra 3,2 til 4,1. Eleverne trives fortsat bedst socialt. Dvs. at deres trivsel er relativt bedst, hvad angår deres tilhørsforhold til skolen, klassen og fællesskabet. Omvendt er den laveste gennemsnitlige trivsel på indikatoren, der angår elevernes oplevelse af støtte og inspiration. Mere konkret har eleverne relativt lavest trivsel, hvad angår deres vurdering af motivation, medbestemmelse samt lærerenes hjælp og støtte.

Den gennemsnitlige trivsel på indikatoren ro og orden er 3,8, mens den faglige trivsel gennemsnitligt ligger på 3,7.

Folkeskoleelevernes trivsel i 2018

Kilde: Undervisningsministeriet – Den nationale trivselsmåling i folkeskolen.

Om de fire trivselsindikatorer

Undervisningsministeriet har i samarbejde med en række eksperter udviklet fire differentierede indikatorer for trivsel samt en samlet trivselsindikator for eleverne i 4.-9. klasse:

  • Social trivsel - består af spørgsmål om elevernes opfattelse af deres tilhørsforhold til skolen, klassen og fællesskabet, samt tryghed og mobning.
  • Faglig trivsel - består af spørgsmål om elevernes oplevelse af egne faglige evner, koncentrationsevne og problemløsningsevne.
  • Støtte og inspiration - består af spørgsmål om elevernes oplevelse af motivation og medbestemmelse, samt af lærerenes hjælp og støtte.
  • Ro og orden - består af spørgsmål om elevernes oplevelse af ro og støj i klassen samt klasseledelse.
  • Generel skoletrivsel - er en samlet indikator bestående af de 29 spørgsmål, som indgår i de fire differentierede indikatorer.
Sidst opdateret: 10. december 2018
Relaterede sider