Nedenstående tabeller viser udviklingen i antal kommunale og frie grundskoler. De kommunale grundskoler er opgjort på juridiske enheder (tabel 1) og afdelingsniveau (tabel 2). Skoler med afdelingsstruktur er skoler med geografisk adskilte matrikler. Ved en afdeling forstås dermed et »lokalt undervisningssted«, det vil sige en enhed, hvori der dagligt foregår undervisning, og som er beliggende med en klar geografisk afstand til andre undervisningssteder. En geografisk samlet skole kan ikke underopdeles i afdelinger.
Opgørelserne er baseret på Institutionsregisteret, som løbende opdateres på foranledning af skoler og kommuners registrering. Ved den årlige opgørelse kan der derfor forekomme ændringer bagudrettet, fx hvis en institutionstype eller nedlæggelsesdato ændres. Der kan også forekomme tilfælde, hvor afdelinger under en hovedinstitution ikke findes i Institutionsregisteret eller er registreret forkert. Det betyder, at data på afdelingsniveau for de berørte skoler enten mangler eller er fejlbehæftet. En undersøgelse fra 2022 viser, at dette omfang ikke var uvæsentligt, og der foregår et løbende arbejde med at udbedre dette. Fra og med efteråret 2022 har Børne- og Undervisningsministeriet derfor gjort en særlig indsats for at registrere afdelinger med geografisk adskilte matrikler korrekt i Institutionsregisteret. Dette har medført, at nyere datatræk nu er mere dækkende end de historiske opgørelser.
Populationen af afdelinger i disse opgørelser afviger fra populationen i ministeriets øvrigt data tilgængeligt på Uddannelsesstatistik.dk. Afvigelsen skyldes først og fremmest, at der ikke er krav om elevaktivitet for at være registreret som aktiv i Institutionsregisteret. Afdelinger uden elevaktivitet indgår således i indeværende opgørelser. Dernæst kan der være diskretioneret i data på Uddannelsesstatistik.dk, hvis den enkelte skole har færre end fem elever registreret. Desuden vil der være bagudrettede ændringer i Institutionsregisteret, som ikke altid er indfanget i data på Uddannelsesstatistik.dk.
Tabel 1. Antal grundskoler opgjort som skoler uden afdelinger samt hovedskoler
Tabel 1 nedenfor viser antallet af kommunale grundskoler opgjort som juridiske enheder jf. folkeskolelovens forstand. Her er en folkeskole en kommunal institution med egen skoleleder, skolebestyrelse og eget skoledistrikt. En folkeskole kan have en eller flere afdelinger beliggende på andre matrikler, men disse er en del af den kommunale institution og kan ikke betragtes som særskilte folkeskoler i folkeskolelovens forstand.
Note 1: Opgjort med nedslag den 1. oktober i det pågældende år.
Note 2: Den årlige opgørelse kan vise ændringer bagudrettet, fx hvis en institutionstype eller nedlæggelsesdato ændres. Der kan også være afdelinger under en hovedinstitution ikke eksisterer i Institutionsregisteret eller er registreret forkert. En undersøgelse fra 2022 viser, at omfanget af manglende afdelinger ikke var uvæsentligt dengang, og der foregår derfor et løbende arbejde med at udbedre dette.
Note 3: Dagbehandlingstilbud og behandlingshjem blev i 2024 opsplittet i to nye institutionstyper: Behandlings- og specialundervisningssted samt Specialundervisningstilbud på børne- og ungehjem. I data for 2024 fremgår disse institutioner fortsat under typen Dagbehandlingstilbud og behandlingshjem.
Kilde: Institutionsregistret
Tabel 2. Antal grundskoler opgjort som skoler uden afdelinger samt afdelinger
Tabel 2 viser antallet af grundskoler opgjort på afdelingsniveau. Grundskoler med afdelingsstruktur er skoler med geografiske adskilte matrikler. Ved en afdeling forstås dermed et »lokalt undervisningssted«. Børne- og Undervisningsministeriet opgør ofte i statistisk øjemed landets grundskoler på afdelingsniveau, hvilket omfatter både særskilte skoler uden afdelinger samt afdelinger. Det skyldes, at de lokale undervisningssteder (afdelinger) typisk udgør det, som borger og elever betragter som en skole.
Det er kun kommunale grundskoler (folkeskoler, specialskoler for børn samt dagbehandlingstilbud og behandlingshjem), der har afdelingsstruktur, hvorfor skelnen mellem skoler uden afdelinger samt afdelinger kun er relevant for disse.
Note 1: Opgjort med nedslag den 1. oktober i det pågældende år.
Kilde: Institutionsregistret
Tabel 3: Antal anmeldte og oprettede frie grundskoler
OBS: tabellen opdateres ikke længere
Note 1: Nye frie grundskoler skal anmelde deres oprettelse senest 15. august i kalenderåret før det år, hvor skolevirksomheden skal indledes. Samtidig skal skoleinitiativet betale 1. rate af depositum. Nogle frie grundskoler anmeldes uden reelt at påbegynde skolevirksomhed.
Note 2: Med virkning fra anmeldelse 15. august 2014 kan skoleinitiativer genanvende tidligere indbetalt depositum, hvis skolen genanmeldes for det følgende skoleår. Af de 52 skoleinitiativer anmeldt 15. august 2014 var otte skoleinitiativer også anmeldt 15. august 2013 uden at påbegynde skolevirksomhed i skoleåret 2014/15.