Det er den kommunale ungeindsats, der er ansvarlig for vejledning og vejledningsaktiviteter i grundskolen. Det er eksempelvis introduktionskurser, kollektiv vejledning, praktikforløb og meget mere. Det ansvar gælder, frem til den unge er fyldt 25 år eller har gennemført en erhvervskompetencegivende ungdomsuddannelse. Kommunen skal i den forbindelse også sikre, at der sker en løbende opfølgning på, at den unge er på vej mod uddannelse eller varig beskæftigelse.
Det er op til den enkelte kommune, hvordan den kommunale ungeindsats skal organiseres, så længe indsatsen organiseres på tværs af uddannelses-, beskæftigelses- og socialindsatsen, Det er i den forbindelse vigtigt, at indsatsen tilrettelægges sådan, at den unge og evt. den unges forældre møder kommunen som én samlet instans.
Vejledning af unge i grundskolen
Den kommunale ungeindsats giver vejledning til alle unge i grundskolen fra 7. klasse til og med 10. klasse. Alle elever modtager kollektiv vejledning.
Elever, som har behov for det, skal have en særlig målrettet skole- og vejledningsindsats, så de bliver klar til at træffe valget om og påbegynde en ungdomsuddannelse. Det kan fx være i form af individuel vejledning, brobygning eller lignende. Det er kommunens ansvar at fastlægge og beskrive, hvordan og hvornår eleverne identificeres i den sammenhængende plan. Hvis kommunen vurderer, at den unge af personlige eller sociale årsager har behov for støtte fra flere enheder, kan der fra 8. klasse udpeges en gennemgående kontaktperson til unge. Kontaktpersonen har til opgave at følge og støtte den unge frem mod fastholdelse på en ungdomsuddannelse eller i beskæftigelse.
Udover vejledningsindsatsen skal elever i folkeskolen have undervisning i det obligatoriske emne Uddannelse og Job (emu.dk). Undervisningen i Uddannelse og Job er koblet tæt sammen med den kollektive vejledning.
I Uddannelse og Job forberedes eleverne til det forestående uddannelsesvalg og får igennem undervisningen indsigt i uddannelsesmuligheder efter folkeskolen, i arbejdslivet og arbejdsmarkedet.
Vejledning af unge efter grundskolen
Den kommunale ungeindsats (KUI) skal tilbyde vejledning til alle unge under 25 år, der hverken er i gang med eller har gennemført en ungdomsuddannelse, eller er i fuldtidsbeskæftigelse (minimum 20 timer ugentligt) med henblik på at vejlede om den unges muligheder for at komme i uddannelse eller beskæftigelse.
Vejledningen skal i særlig grad målrettes unge, som uden en særlig vejledningsindsats har eller vil få vanskeligheder ved at vælge, påbegynde eller gennemføre en uddannelse eller et erhverv.
Gennem vejledningen vurderes det, hvilke tilbud der vil være til størst gavn for den unge. Den kommunale ungeindsats skal foretage en samlet afvejning af mulige tilbud og indsatser, som kan bringe den unge tættere på job og uddannelse. Dette indebærer, at KUI inddrager den unges interesser og forudsætninger, og tager højde for den unges uformelle kompetencer og hidtidige uddannelses- og beskæftigelsesforløb i vejledningen. Desuden skal KUI sikre, at den unge opnår en realistisk forståelse af forudsætninger og krav i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet.
KUI har en særlig forpligtelse over for de 15-17 årige, dade skal kontakte de 15-17 årige senest 5 dage efter, at KUI er blevet bekendt med, at den unge ikke følger sin uddannelsesplan. KUI skal give den unge et tilbud om en ny aktivitet senest 30 dage efter, at KUI har fået besked om, at den unge ikke længere er i en aktivitet.
Samarbejde mellem kommuner, uddannelsesinstitutioner, erhvervsliv og andre aktører
Den kommunale ungeindsats er forpligtet til at samarbejde med skoler, uddannelsesinstitutioner, erhvervsliv og andre aktører, så indsatserne bliver til størst mulig gavn for den unge og for samfundet.
For at styrke samarbejdet mellem kommuner og erhvervsskoler har Styrelsen for Undervisning og Kvalitet i samarbejde med Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering udarbejdet en skabelon til samarbejdsaftale mellem kommune og erhvervsskole.
Læs pjecen "Samarbejde hjælper unge i uddannelse – God digital deling af oplysninger om unge" (pdf)
Læs mere om samarbejdet mellem FGU og den kommunale ungeindsats
Uddannelsesplanen
Alle unge, der forlader grundskolen, skal have en plan for videre uddannelse eller beskæftigelse. Man har automatisk en uddannelsesplan, hvis man går direkte fra grundskolen videre på en ungdomsuddannelse eller i fuldtidsbeskæftigelse. I disse tilfælde vil den unges ansøgning til en uddannelse eller oplysninger om den unges beskæftigelsesforhold udgøre uddannelsesplanen.
For unge, der ikke går direkte videre i uddannelsessystemet, skal den kommunale ungeindsats sørge for at hjælpe den unge på vej mod uddannelse eller beskæftigelse. Det gælder også unge, der hverken er i gang med eller har gennemført en ungdomsuddannelse eller en videregående uddannelse. Her er uddannelsesplanen det værktøj, som den kommunale ungeindsats anvender i samarbejde med den unge og som omfatter indsatser mv. – på tværs af uddannelses-, beskæftigelses- og socialindsatsen i kommunen – med henblik på, at den unge bliver forankret i uddannelse eller beskæftigelse. Når det vurderes, at den unge af personlige eller sociale årsager har behov for støtte fra flere enheder i kommunen, udpeges en gennemgående kontaktperson. Kontaktpersonen har til opgave at følge og støtte den unge frem mod fastholdelse på en ungdomsuddannelse eller i beskæftigelse.
Målgruppevurderinger til FGU og STU
Den kommunale ungeindsats foretager målgruppevurdering af unge, der ønsker at starte på Forberedende Grunduddannelse (FGU) og unge, der kan være i målgruppen for ungdomsuddannelse for unge med særlige behov (STU).
Læs mere om målgruppevurdering til FGU
Den kommunale ungeindsats og SPS
KUI er forpligtet til at videregiver oplysninger om behov for SPS i forbindelse med overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse.
Læs mere om KUIs forpligtelser ift. SPS i overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelser (spsu.dk)
En sammenhængende plan for vejledning
Alle kommuner skal udarbejde en beskrivelse af den enkelte kommunes skole – og vejledningsindsats. Denne beskrivelse kaldes den sammenhængende plan. Hovedformålet med den sammenhængende plan er at sikre en systematisk, koordineret og
sammenhængende vejledningsindsats for alle elever i grundskolen. I den sammenhængende plan beskrives de indsatser og den undervisning, der er relateret til en kommunes indsatser ift. valg af ungdomsuddannelse.
Den sammenhængende plan skal sikre sammenhæng mellem vejlednings- og undervisningsaktiviteterne i 7. klasse til og med 10. klasse.
Den sammenhængende plan er en fælleskommunal plan, der dækker alle grundskoler, hvor kommunalbestyrelsen har ansvaret for vejledningen. Planen skal indeholde en beskrivelse af alle kommunens vejledningsaktiviteter, hvordan de hænger sammen med hinanden og med undervisningen, og også en proces for, hvordan og hvornår kommunen identificerer elever med behov for en særlig målrettet skole- og vejledningsindsats.
Formålet med planen er, at både elever og forældre oplever en helhedsorienteret vejlednings- og afklaringsindsats i forhold til valg af uddannelse- eller erhver, og at elever og forældre får bedre indsigt i de krav og uddannelsesmuligheder, der er efter grundskolen.
Til brug for kommunernes udarbejdelse af den sammenhængende plan har Styrelsen for Undervisning og Kvalitet udarbejdet et inspirationsmateriale:
Inspirationsmateriale til kommuner til udvikling af den sammenhængende plan for vejledning (pdf)
Den sammenhængende plan har fra 1. august 2024 også skullet indeholde en beskrivelse af, hvordan og hvornår kommunalbestyrelsen identificerer elever med behov for en særlig målrettet skole- og vejledningsindsats. I den forbindelse har Styrelsen for Undervisning og Kvalitet udarbejdet et inspirationsmateriale:
Læs mere
- Bekendtgørelse om vejledning af unge om valg af ungdomsuddannelse og erhverv m.v. (Vejledningsbekendtgørelsen) (retsinformation.dk)
- Find kontaktoplysninger til de kommunale ungeindsatser (ug.dk)
- Læs mere om uddannelsesplanen
- Inspirationsmateriale til kommuner - om udvikling af en sammenhængende plan for vejledning (pdf)
- Inspirationsmateriale til kommuner - om at identificere elever med behov for en særlig målrettet skole- og vejledningsindsats (pdf)