Den primære målgruppe for job- og uddannelsesbazaarerne var tosprogede unge fra grundskolens afgangsklasser, ungdomsuddannelser, produktionsskoler og sprogcentre, samt unge der ikke var i gang med en uddannelse.

Bazaarenes aktiviteter

Bazaarerne bestod af en række boder, hvor eksempelvis indbudte virksomheder, offentlige institutioner, organisationer, uddannelsesinstitutioner, Ungdommens Uddannelsesvejledning og Studievalg præsenterede de unge for uddannelser, praktikpladser og jobmuligheder.

Udover boderne præsenterede bazaarerne en række indslag på scenen – eksempelvis Brug for alle unges (BFAU) rollemodeller. Derudover blev der afholdt workshops, hvor de unge havde mulighed for at prøve at deltage i en jobsamtale.

Mellem 2004 og 2007 afholdt BFAU i alt 11 bazaarer rundt om i landet. Bazaarerne blev oprindeligt afholdt som uddannelsesbazaarer, men blev i 2006 udvidet til en job- og uddannelsesbazaar på grund af de unges behov for at møde både uddannelsesinstitutioner og virksomheder. Der blev i alt afholdt fire job- og uddannelsesbazaarer, hvor over 50 virksomheder og uddannelsesinstitutioner typisk deltog.

Resultater og erfaringer

Bazaarerne var en stor succes med over 15.000 unge besøgende ved de 11 job- og uddannelsesbazaarer, der blev afholdt i årene 2004-2007. Arrangementerne nåede bredt ud til målgruppen, og skabte et forum, hvor der i høj grad blev etableret kontakt mellem de unge og uddannelsesinstitutionerne/virksomhederne.

Bazaarerne skabte stor synlighed omkring de unges muligheder i forhold til job og uddannelse. På den måde medvirkede BFAU’s indsats med job- og uddannelsesbazaarer til at øge de unges kendskab og viden til job- og uddannelsesmuligheder.

Læs mere

Du kan læse mere om job- og uddannelsesbazaarer i BFAU’s evaluering ”2007 Evaluering af BFAU1”.

Sidst opdateret: 8. december 2017