Kommunalbestyrelsen skal iværksætte en screening for ordblindhed, hvis de har mistanke om, at en ung har en funktionsnedsættelse i form af specifikke læse- og skrivevanskeligheder, som ikke tidligere er identificeret. Formålet med screeningen er at afdække eventuelle støttebehov.
Resultatet af screeningen og dokumentation for andre former for funktionsnedsættelser skal stilles til rådighed for den ungdomsuddannelsesinstitution, som den unge optages på, via ministeriets sagsbehandlingssystem for specialpædagogisk støtte (SPS). Det er kommunens ansvar at sikre, at dokumentationen er tilgængelig for ungdomsuddannelsesinstitutionen.
Støttebehov, som ikke er identificeret i skoleforløbet
Udgangspunktet er, at ordblindhed er identificeret i grundskolen, og kommunalbestyrelsen har fået oplysninger herom fra grundskolen. Kommunalbestyrelsen har gennem samtaler med de unge inden overgangen mulighed for at finde tegn på eventuelle støttebehov, som endnu ikke er identificeret, og dermed igangsætte en screening.
Støtten kan komme på plads tidligere
Kommunalbestyrelsen har ansvar for at videregive oplysninger om særlige behov og tidligere støtteforløb til ungdomsuddannelsen. Således har ungdomsuddannelsen oplysninger til rådighed og kan ansøge om specialpædagogisk støtte, inden den unge starter. Dermed er der mulighed for at have støtten klar, når den unge begynder på uddannelsen.