Projektet skal skabe og udbrede ny viden om, hvordan man organisatorisk og pædagogisk-didaktisk kan understøtte elevernes faglige trivsel i grundskolen. Dette skal på længere sigt bidrage til at forbedre børn og unges uddannelsesmuligheder og dermed livsmuligheder.
Tre partnerskabskommuner: Horsens, Lemvig og Silkeborg kommune arbejder i projektet med at identificere og udvikle lovende praksis i forhold til faglig trivsel på både forvaltnings-, skole- og klasseniveau. Som led i projektet er der etableret et vidensnetværk, som består af 20 kommuner fra hele landet og en ekspertgruppe med videnspersoner på området.
Vidensnetværket og ekspertgruppe skal udveksle og formidle relevant viden, inspiration og erfaringer fra praksis med partnerskabskommunerne, som kan bidrage til inspiration og validering af kerneelementer.
Projektet er et samskabende partnerskabsprojekt, hvor kommuner, skoler og STUK sammen identificerer og udvikler lovende praksis i forhold til pædagogisk-didaktisk og organisatorisk at understøtte faglig trivsel for børn og unge i udsatte positioner. Denne viden skal formidles bredt, så flere kommuner efterfølgende kan få ny viden og inspiration til arbejdet med faglig trivsel blandt børn og unge i udsatte positioner.