Hop til indhold

I perioden december 2021 til maj 2023 deltog 20 skoler i fem kommuner i et forsøg med mellemformer. Alle fem kommuner havde praktisk erfaring med mellemformer på en eller flere af kommunens skoler før forsøget. Formålet med forsøget var dermed at videreudvikle og udbrede mellemformerne.

VIVE udarbejdede indsatsbeskrivelsen med inddragelse af de fem kommuner og Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK). STUK ydede processtøtte undervejs.  

Hvad er mellemformer?

Overordnet kan der skelnes mellem to hovedtyper af mellemformer:

  • Holdbaserede mellemformer, hvor elever med særlige behov modtager undervisning i en kombination af almenundervisning i stamklassen og undervisning på særlige hold. 
  • Klassebaserede mellemformer, hvor elever med særlige behov forbliver i deres almenklasse, men hvor man søger at tilpasse almenmiljøet både strukturelt og indholdsmæssigt, så undervisningen imødekommer elevernes behov.

Evaluering af pilotforsøg med mellemformer

VIVE har evalueret forsøget med mellemformer. Evalueringen viser, at skoleledere, lærere og pædagoger oplever, at mellemformerne er et relevant tilbud for elever med særlige behov, og at eleverne får et godt udbytte af at modtage støtte i en mellemform. Ligeledes har eleverne positive erfaringer med at modtage støtte i en mellemform. Evalueringen udfolder en række understøttende forhold, såvel som en række udfordringer i relation til skolernes arbejde med mellemformer.

VIVE’s evalueringsrapport består af tre dele, som belyser 1) Elevernes udbytte af mellemformer, 2) skolernes implementering og organisering af mellemformer, og 3) skolernes udgifter til mellemformer.

Sidst opdateret: 28. juni 2024