Hop til indhold

På denne side offentliggøres der løbende afsluttede undersøgelse fra VIBUS på grundskoleområdet. 

Analysenotater om unge med funktionsnedsættelser

Ny viden om skolegang og vejen til ungdomsuddannelse for unge med funktionsnedsættelser

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har i regi af VIBUS udarbejdet to undersøgelser med fokus på unge med funktionsnedsættelser. Den ene undersøgelse ser på trivsel, faglige resultater og fravær i grundskolen for unge med funktionsnedsættelser. Den anden undersøgelse ser på overgang til ungdomsuddannelse for unge med funktionsnedsættelser. Begge undersøgelser bygger på registerdata om fødselsårgangene 1994 til og med 2004. 

Det fremgår af undersøgelserne, at unge med forskellige funktionsnedsættelser klarer sig bedre i grundskolen i forhold til gennemførsel af folkeskolens prøver end tidligere. Og størstedelen af unge med en funktionsnedsættelse påbegynder en ungdomsuddannelse. Der er dog stadig væsentlige forskellige mellem, hvordan unge med og uden funktionsnedsættelser klarer sig i grundskolen og i overgang til ungdomsuddannelse. 

Læs mere om undersøgelsen

Evaluering af lettere behandling i PPR

VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd - har evalueret et forsøg med lettere behandlingstilbud til børn og unge i psykisk mistrivsel i PPR i 37 kommuner.  

Kommunerne har fra 2020 til 2023 udviklet og afprøvet lettere, målrettede behandlingsindsatser til børn og unge, der er i psykisk mistrivsel eller har symptomer på psykiske lidelser. Børnene og de unges familier og skoleklasser har også været inddraget. 

Evalueringen af forsøget viser, at der kan opnås gode resultater med lettere behandling i PPR. PPR-medarbejderne vurderer samlet set, at børn og unge er i mindre psykisk mistrivsel, efter de har modtaget lettere behandling. Børnene peger også selv på, at deres trivsel er styrket. De oplever højere livstilfredshed og føler sig mindre ensomme ved afslutningen af den lettere behandlingsindsats. 

Forsøget med at styrke indsatsen i PPR er gennemført med midler fra satspulje-projektet om en styrket indsats i PPR, der blev aftalt i 2018. Bag det samlede projekt med forsøg med lettere behandlingstilbud i PPR står Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK), Social- og Boligstyrelsen (SBST) og Sundhedsstyrelsen (SST).

Læs mere om evalueringen 

Undersøgelse af specialundervisningstilbud og støtteformer i den almene grundskole

Undersøgelsen består af to delopgaver. Den første delopgave fokuserer på specialundervisningstibud, og har til formål er at kortlægge, hvilke specialundervisningstilbud der findes i kommunerne, hvad der kendetegner eleverne forskellige typer af i tilbud, samt at vurdere den geografiske dækning.  

Den anden delopgave skal skabe overblik over, hvilke støtteformer, der anvendes til at skabe faglige og sociale deltagelsesmuligheder for elever med særlige behov i den almene grundskole, samt det pædagogiske personales viden og kompetencer til at imødekomme elever med særlige behov. 

I begge delopgaver vil der være fokus på udfordringer og muligheder for at imødekomme elevers støttebehov, hvad enten de går i den almene grundskole eller i et specialundervisningstilbud.  

Undersøgelsen gennemføres af VIVE, og offentliggøres i sensommeren 2025.  

Undersøgelse af kommunale støttesystemer og vidensinfrastrukturer

Formålet med undersøgelsen er at tilvejebringe praksisnær og anvendelig viden om gode støttesystemer, hvor pædagogisk personale og ledere i skoler og dagtilbud får viden om, hvordan støtte- og undervisningsbehov hos børn og unge med særlige behov kan imødekommes, og får hjælp til at anvende denne viden i mødet med børn og unge med særlige behov. Undersøgelsen skal bygge på gode eksempler og erfaringer i kommuner i Danmark.

Undersøgelsen skal desuden pege på generelle udviklingsspor, som kan give retning til staten, kommuner, skoler og dagtilbuds arbejde med at sikre, at pædagogisk personale og ledere i skoler og dagtilbud får den viden, vejledning og rådgivning, som de har brug for, i forhold til at imødekomme støtte- og undervisningsbehov blandt den aktuelle børnegruppe.

Undersøgelsen gennemføres af Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), som også udvikler inspirationsmateriale målrettet kommuner, skoler og dagtilbud. Rapport og inspirationsmateriale er klar til offentliggørelse i løbet af foråret 2025. 

Sidst opdateret: 28. juni 2024