VIBUS har igangsat en række undersøgelser på grundskoleområdet, dagtilbudsområdet og om stu og ASF-klasser.
Herunder kan du læse om nogle af de undersøgelser, der lige nu er i gang.
Undersøgelse af undervisnings- og støttebehov for elever med særlige behov i grundskolen
Formålet med undersøgelsen er at afdække, hvilke elevgrupper med særlige behov, der findes i grundskolen i dag, at beskrive de forskellige elevgruppers undervisnings- og støttebehov, og at undersøge hvilke praksisformer, der kan imødekomme elevgruppernes støttebehov.
Undersøgelsen gennemføres af VIVE, og afsluttes sensommeren 2024. Med afsæt i undersøgelsen udarbejdes inspirationsmateriale målrettet praktikere i skoler og kommuner. Inspirationsmaterialet offentliggøres sommeren 2025.
Undersøgelse af kommunernes visitationsprocesser og borgerrejser for børn og unge med særlige behov og deres forældre
Formålet med undersøgelsen er at belyse, hvordan afdækning af støttebehov og visitation til specialpædagogisk bistand i almene folkeskoler foregår i kommunerne – med særligt fokus på hvad der skaber kvalitet i denne proces fra elever og forældres perspektiv.
Med afsæt i undersøgelsen udarbejdes inspirationsmateriale til kommuner, skoler og forældre. Inspirationsmaterialet vil fokusere på, hvordan processen med af afdække elevers støttebehov og visitere til specialpædagogisk bistand kan styrkes til gavn for de børn og unge, det handler om.
Undersøgelsen gennemføres af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK), og offentliggøres i starten af 2025.
Undersøgelse af specialundervisningstilbud og støtteformer i den almene grundskole
Undersøgelsen består af to delopgaver. Den første delopgave fokuserer på specialundervisningstilbud, og har til formål er at kortlægge, hvilke specialundervisningstilbud der findes i kommunerne, hvad der kendetegner eleverne forskellige typer af i tilbud, samt at vurdere den geografiske dækning.
Den anden delopgave skal skabe overblik over, hvilke støtteformer, der anvendes til at skabe faglige og sociale deltagelsesmuligheder for elever med særlige behov i den almene grundskole, samt det pædagogiske personales viden og kompetencer til at imødekomme elever med særlige behov.
I begge delopgaver vil der være fokus på udfordringer og muligheder for at imødekomme elevers støttebehov, hvad enten de går i den almene grundskole eller i et specialundervisningstilbud.
Undersøgelsen gennemføres af VIVE, og offentliggøres i sensommeren 2025.
Undersøgelse af kommunale støttesystemer og vidensinfrastrukturer
Formålet med undersøgelsen er at tilvejebringe praksisnær og anvendelig viden om gode støttesystemer, hvor pædagogisk personale og ledere i skoler og dagtilbud får viden om, hvordan støtte- og undervisningsbehov hos børn og unge med særlige behov kan imødekommes, og får hjælp til at anvende denne viden i mødet med børn og unge med særlige behov. Undersøgelsen skal bygge på gode eksempler og erfaringer i kommuner i Danmark.
Undersøgelsen skal desuden pege på generelle udviklingsspor, som kan give retning til staten, kommuner, skoler og dagtilbuds arbejde med at sikre, at pædagogisk personale og ledere i skoler og dagtilbud får den viden, vejledning og rådgivning, som de har brug for, i forhold til at imødekomme støtte- og undervisningsbehov blandt den aktuelle børnegruppe.
Undersøgelsen gennemføres af Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), som også udvikler inspirationsmateriale målrettet kommuner, skoler og dagtilbud. Rapport og inspirationsmateriale er klar til offentliggørelse i løbet af foråret 2025.