De seneste ti år er lærernes holdning til brug af it i undervisningen blevet mere kritisk, bl.a. fordi de oplever, at det distraherer eleverne fra at lære. Det viser tal fra den internationale undersøgelse ICILS, der blandt andet har undersøgt 8. klasses elever og læreres perspektiver på it i undervisningen. Undersøgelsen er gennemført af Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU) ved Aarhus Universitet.
Konkret viser undersøgelsen, at andelen af lærere, der er enige eller meget enige i, at it i undervisningen distraherer eleverne, er steget fra 14 procent i 2013 til 72 procent i 2023. Samtidig er andelen af lærere, der mener, at it i undervisningen hæver elevernes faglige niveau og gør dem mere interesserede i at lære, også faldet. Derudover viser undersøgelsen, at lærerne oplever, at brug af it i undervisningen mindsker elevernes koncentrationsevne.
”Disse alvorlige tal er konsekvensen af alt for meget skærm i skolen. Langt de fleste lærere oplever, at eleverne distraheres. Eleverne taber, når de konstant fristes og forstyrres af digitale stimulanser. Læring kræver ro og fordybelse. Tidligere i år sendte jeg en række anbefalinger til landets skoler. De handler blandt andet om mobilfri skole, undervisning med mindre skærm og firewalls på skolens internet. Jeg vil kraftigt opfordre skoler til at læse og gennemføre disse tiltag,” siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye.
Undersøgelsen viser samtidig, at hver tiende elev anvender it til andet end skolearbejde i tre timer eller mere om dagen i skolen. For cirka hver tredje gælder det, at de vurderer, at de anvender it til andet end skolearbejde i mere end en time om dagen i skoletiden.
Andel lærere, der er enige eller meget enig i, at it i undervisningen distraherer eleverne (pct.)
2023 | 2018 | 2013 | |
---|---|---|---|
Distraherer eleverne fra at lære | 72 | 55 | 14 |
Hjælper eleverne til at udvikle større interesse i at lære | 70 | 83 | 87 |
Forbedrer elevernes faglige præstationerne | 69 | 75 | 83 |
Faldende it-kompetencer
Samtidigt viser undersøgelsen, at elevernes computer- og informationskompetence, der dækker over elevernes tekniske og kildekritiske computerfærdigheder, er faldet siden 2018. Det samme gælder elevernes kompetencer i datalogisk tænkning, som er evnen til at vurdere, hvordan opgaver og problemer kan behandles digitalt. På trods af de faldende resultater klarer de danske elever sig stadigvæk godt sammenlignet med de andre deltagende lande i 2023.
Fakta om ICILS
International Computer and Information Literacy Study (ICILS) er en international undersøgelse af elevernes computer- og informationskompetence samt datalogisk tænkning i 8. klasse.
Undersøgelsen gennemføres i Danmark af Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU) ved Aarhus Universitet med medfinansiering fra Børne- og Undervisningsministeriet. ICILS blev gennemført for første gang i 2013 og igen i 2018.
I Danmark deltog 141 danske skoler med i alt 3.038 elever, 979 lærere, 125 skoleledere og 110 it-koordinatorer. Ud over test af elevernes kompetencer består undersøgelsen af spørgeskemaer til elever, lærere, skoleledere og it-ansvarligt personale. 34 lande deltog i undersøgelsen, herunder Norge, Sverige og Finland.