Herunder kan du kort læse om klager over prøver. Detaljeret information om proceduren og frister for klager findes i kapitel 10 i den almene eksamensbekendtgørelse.

Hvordan klager man? 

En klage skal være individuel, skriftlig og præcist beskrive de faktiske omstændigheder, der efter klagers opfattelse kan begrunde en imødekommelse af klagen. Klagen kan vedrøre:

  • Eksaminationsgrundlaget* (herunder prøvespørgsmål, opgaver og lignende, samt dets forhold til uddannelsens mål og krav)
  • Prøveforløbet
  • Bedømmelsen

*Vedrører klagen eksaminationsgrundlaget, sender skolen klagen til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, hvis opgaven ved prøven er stillet af styrelsen.

Klageforløb

 

*1 Klagen afvises

En eksaminand, der ikke er tilfreds med skolens afgørelse, kan ved retlige spørgsmål i forbindelse med skolens afgørelse klage til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet inden to uger fra modtagelsen af afgørelsen.

Hvad er det retlige spørgsmål?

At man kun kan klage til styrelsen over retlige spørgsmål, betyder, at styrelsen kun kan behandle klagen, hvis skolen har tilsidesat reglerne i forbindelse med sin afgørelse.

 

Eksempler kan være, at skolen ikke har partshørt eksaminanden på korrekt vis i forbindelse med klagesagsbehandlingen eller ikke har overholdt en frist.

 

Styrelsen kan derimod ikke tage stilling til faglige spørgsmål eller skønsmæssige vurderinger, som skolen har lagt til grund for sin afgørelse, medmindre vurderingerne ligger uden for de retlige rammer.

Der vil skulle skrives en ny klage til styrelsen, hvori eksaminanden redegør for det eller de retlige spørgsmål i forbindelse med skolens afgørelse, som klager ønsker styrelsens afgørelse i forhold til. Muligheden for at klage til styrelsen vil derfor aldrig kunne omfatte, at eksaminanden blot genfremsender sin oprindelige klage til skolen med henblik på, at styrelsen foretager en ny vurdering heraf.

Det skal fremgå af klagen, at den er til styrelsen, men den skal sendes til den skole, der har afgjort sagen.

Skolen udarbejder herefter en udtalelse, giver klager mulighed for at kommentere den inden for 1 uges frist og indsender herefter hele materialet til styrelsen.

NB! Omhandler klagen til styrelsen ikke et retligt spørgsmål, skal skolen afvise at fremme sagen.

Læs mere om klager til styrelsen i § 55 i den almene eksamensbekendtgørelse.

*2 Tilbud om ombedømmelse (ved skriftlige prøver)

Skolen kan kun træffe afgørelse om tilbud om ombedømmelse, når der foreligger særlige omstændigheder, der giver anledning til berettiget tvivl om bedømmelsen, herunder væsentlige proceduremæssige mangler. Der kan ikke træffes afgørelse om ombedømmelse ved mundtlige prøver.

Hvis en eksaminand bliver tilbudt ombedømmelse, så er det eksaminandens beslutning, om vedkommende vil tage imod tilbuddet. Accept af tilbud skal gives til skolen senest to uger efter tilbuddets meddelelse.

Skolen udpeger nye bedømmere til ombedømmelsen (se § 53 i den almene eksamensbekendtgørelse).

Ved ombedømmelse sender skolen opgavebesvarelsen, klagen, de oprindelige bedømmeres udtalelser, klagers bemærkninger hertil mv. til ombedømmerne. Ombedømmerne træffer afgørelse om karakteren og giver en begrundelse.

Ombedømmelsen skal finde sted snarest muligt. Resultatet af ombedømmelse kan resultere i en lavere karakter.

*3 Tilbud om omprøve

Skolen kan kun træffe afgørelse om tilbud om omprøve, når der foreligger særlige omstændigheder, der giver anledning til berettiget tvivl om bedømmelsen, herunder væsentlige proceduremæssige mangler.

Hvis en eksaminand bliver tilbudt omprøve, så er det eksaminandens beslutning, om vedkommende vil tage imod tilbuddet. Accept af tilbud skal gives til skolen senest to uger efter tilbuddets meddelelse.

Skolen udpeger nye bedømmere til ombedømmelsen (se § 53 i den almene eksamensbekendtgørelse).

Omprøve skal finde sted snarest muligt. Resultatet af omprøven kan resultere i en lavere karakter.

Sidst opdateret: 6. november 2018