Kommunen godkender aftalen om pasning mellem forældrene og den private pasningsordning for at sikre, at rammerne er forsvarlige.
Kommunens skal godkende pasningsaftalen, som forældrene indgår med den private pasningsordning. Godkendelsen er en betingelse for, at forældrene kan få tilskud til privat pasning.
Kommunen skal som minimum godkende, at:
Kommunen skal godkende den private børnepasser, og opstille generelle saglige og nødvendige krav der skal være opfyldt for at kunne varetage omsorgsopgaven som børnepasser.
Kommunen skal indhente børneattest på den private passer. Hvis pasningen foregår i den private passers hjem, skal kommunen ligeledes indhente børneattest for ægtefælle, samlever, hjemmeboende børn og andre personer i husstanden.
Der stilles ikke krav til private passeres uddannelsesmæssige baggrund.
Kommunen skal informere forældrene om forskellen mellem privat pasning og dagtilbud, inden en pasningsaftale godkendes.
Kommunen kan opfylde orienteringspligten ved fx at udarbejde en skrivelse om forskellen mellem privat pasning og dagtilbud, som forældre, der ønsker at få passet deres barn i en privat pasningsordning, får udleveret.
Denne information skal gøre det tydeligt overfor forældrene, at private pasningsordninger ikke er omfattet af samme regler som dagtilbud.
Kommunen skal informere om, at der i private pasningsordninger ikke er krav om:
Orienteringen kan ske ved at henvise til eksempelvis kommunens hjemmeside.
Kommunen skal godkende de økonomiske forhold i pasningsaftalen for at sikre, at der ikke er tale om en proformaaftale, og at forældrene reelt bruger tilskuddet til privat pasning.
Kommunen skal sikre, at:
Kommunen fastsætter kravene til dokumentationen. Det kan være i form af eksempelvis den indgåede aftale eller kontrakt med børnepasseren.
Kommunen kan afvise at godkende en pasningsaftale, hvis de fysiske rammer eller den person, som forældrene ønsker at indgå aftale med, ikke vurderes egnet til opgaven. Det skal ske på baggrund af en konkret vurdering.
Hensynet til, at barnet passes på en forsvarlig måde, skal altid komme i først række.
Kommunen kan tilbagekalde en godkendelse af en pasningsaftale, hvis kommunens retningslinjer eller den konkrete pasningsaftale ikke overholdes.
Tilbagekaldelsen kan også ske, hvis kommunen gennem løbende tilsyn konstaterer, at den private pasning ikke praktiseres i overensstemmelse med den indgåede pasningsaftale og kravene til ordningen.
Kommunens afgørelser om tilbagekaldelse af en godkendelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Forældrene har pligt til at underrette kommunen om ændringer i pasningsaftalen.
Kommunen skal godkende ændringen, før der kan udbetales tilskud til pasningen efter den ændrede aftale.
Hvis private pasningsordninger har tilknyttet vikarer i ordningen, skal det fremgå af den godkendte pasningsaftale.
Kommunen skal godkende vikaren og indhente børneattest på vikaren. Vikaren må på intet tidspunkt passe flere børn, end vikaren er godkendt til.
Kommunen skal sikre, at den faste private passer, som har indgået aftale med forældrene, udfører hovedparten af pasningen. Hvilket er udgangspunktet for godkendelsen af aftalen.
Det er vigtigt, at forældrene og den private pasningsordning på forhånd afklarer, hvilke forpligtelser og rettigheder pasningsaftalen indebærer for dem begge.
En pasningsaftale bør indeholde generelle oplysninger om:
Omfanget af aftalen afhænger af, hvordan pasningen er tilrettelagt.
Hvis forældrene ansætter en børnepasser gælder et arbejdsgiver-/lønmodtagerforhold. I dette tilfælde skal aftalen indeholde yderligere oplysninger om:
Hvis den private passer er selvstændig erhvervsdrivende, skal aftalen indeholde yderligere oplysninger om:
Forældrene har ansvar for at informere børnepasseren skriftligt om blandt andet løn, arbejdstid, ferie, vilkår ved sygdom og opsigelse. Det er samtidig forældrenes ansvar at udbetale løn til børnepasseren og udarbejde lønsedler samt ansættelsesbevis.
De almindelige regler for private aftaler gælder for aftalen mellem forældrene og den private pasningsordning, som parter i en privatretlig aftale.
Titel: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Område: Center for Dagtilbud og Folkeskole
Har du brug for vejledning vedrørende tilskud eller en konkret sag i relation til et barn eller et dagtilbud, skal du kontakte din kommune. Det er også kommunen, der vejleder om regler for optagelse i kommunens dagtilbud, ansøgning om økonomisk fripladstilskud mv.
Har du brug for vejledning om reglerne for økonomisk fripladstilskud generelt kan du kontakte Ankestyrelsen (ast.dk)
Har du spørgsmål til dagtilbudslovgivningen generelt, kan du kontakte ministeriets juridiske vejledning telefonisk på +45 22 28 18 00.
Telefonen er åben tirsdag klokken 9.00 -11.30.
Du kan også sende spørgsmål på mail. Her er svartiden som udgangspunkt 14 dage.